Cloud en Office maken kwartaal Microsoft

Microsoft kan uitstekende kwartaalresultaten neerzetten met dank aan een flink stijgende omzet in Cloud en Office 365. De Surface-verkoop daalde, maar dat was niet onverwacht en heeft geen grote impact op de totale cijfers.

Microsofts kwartaalresultaten voor Q1 FY2020 tonen een omzetgroei over de drie belangrijke pijlers van het bedrijf. Cloud drijft zoals steeds de groei aan maar ook het personal computing-segment doet het goed ondanks een dalende Surface-verkoop. De totale omzet stijgt naar 33,1 miljard dollar, de winst naar 10,7 miljard dollar. Dat is een verbetering met respectievelijk 14 procent en 21 procent tegenover vorig jaar.

Omzet per segment

Microsoft groepeert diensten en producten traditioneel in drie categorieën die lijken gekozen om een zekere vaagheid te promoten. Zo is er Intelligent Cloud, dat de omzet met 27 procent ziet stijgen naar 10,8 miljard dollar. Onder Intelligent Cloud valt Azure, maar Microsoft telt er ook Windows Server en Github bij. Zo is het onmogelijk om groei en omzet van Microsofts clouddienst afzonderlijk te beoordelen en te vergelijken met de concurrentie.

De Productivity en Business Processes-divisie doet het ook uitstekend. De omzet stijgt naar 11,1 miljard dollar, een verbetering van 13 procent. In dit segment vinden we Office 365 terug, maar ook LinkedIn en het Dynamics-portfolio. Opnieuw krijgen we geen afzonderlijke cijfers te zien, al verklapt Microsoft wel dat Office 365 een omzetgroei van 25 procent kende.

De Personal Computing-afdeling groeit met vier procent en doet het zo het minst goed, al blijft de omzet ook hier een respectabele 11,1 miljard dollar. Hier vinden we onder andere de verkoop van Windows OEM (gestegen met 9 procent), maar ook andere producten zoals spellen en alles Xbox-gerelateerd. De Surface-line-up hoort ook tot dit segment. Surface-omzet daalde met 4 procent. Microsoft wijst daarvoor met de vinger naar de productcyclus. De fabrikant kondigde nieuwe toestellen aan, maar de verkoop daarvan zal pas volgend kwartaal een impact hebben. Dat er minder Surface verkocht werd in afwachting van de nieuwe toestellen, wordt als normaal bestempeld.

Logische groei

De cijfers tonen opnieuw aan hoe belangrijk cloud vandaag is voor Microsoft. Windows is intussen slechts een relatief klein aspect van het bedrijf, als onderdeel van één van de drie grote departementen. Twee daarvan focussen zich vrijwel uitsluitend op cloud en SaaS. De transformatie van Microsoft naar een cloudbedrijf werpt consistent zijn vruchten af, al is de hoge groei voor een stuk te verklaren door de staat van de markt. Migratie naar de cloud blijft duren zodat de markt organisch groeit en het dus niet verwonderlijk is dat Microsoft op die golf kan meesurfen. Zolang cloud tegen sneltempo aan populariteit blijft winnen, zal Microsoft op de golf meesurfen.

De goede resultaten zijn niet meteen weerspiegeld in de aandelenkoers. Die bleef vrij stabiel, aangezien Microsoft een niet al te indrukwekkende prognose voor volgend kwartaal voorlegde. Redmond mikt op een omzet tussen de 35,1 en 35,95 miljard dollar, maar Wall Street verwacht 36,02 miljard dollar.