2min

Tags in dit artikel

, , ,

In samenwerking met Google en Yahoo heeft Adobe het voor elkaar gekregen om Flash-bestanden doorzoekbaar te maken in een onlinezoekmachine.

Het project maakt het mogelijk om in Flash-inhoud te zoeken door middel van een geoptimaliseerde Flash-speler. Deze Flash-speler stelt zoekrobots in staat om links en tekst van SWF-bestanden te indexeren waarna deze kunnen worden verwerkt in een zoekmachine wat zorgt voor relevantere zoekresultaten.

Dit is een grote stap voorwaarts voor de zoekindustrie. SWF-bestanden zijn tot nog toe altijd moeilijk te indexeren geweest vanwege hun veranderde staat. Flash kan ook eerder gezien worden als een filmpje dan als tekstinhoud en vormt daardoor een probleem. Een probleem dat ook aanwezig is bij RIA-inhoud.

"Tot nu toe is het extreem uitdagend om door de miljoenen van RIA- en dynamische inhoud op het internet te zoeken, dus hebben we de leiding genomen in het verbeteren van zoeken in inhoud van Adobe Flash Player," aldus David Wadhwani, general manager en vicepresident van de Platform Business Unit bij Adobe. "We zijn aan de slag gegaan met Google en Yahoo! om het zoeken van deze rich content op het web mogelijk te maken."

Google is reeds begonnen met het uitrollen van deze nieuwe techniek in haar huidige zoekmachine. "Google werkte al hard aan het verbeteren van het lezen en ontdekken van SWF-bestanden," liet Bill Coughran, senior vice president van ontwikkeling bij Google weten. "Dankzij onze recente samenwerking met Adobe helpen we webmasters die kiezen voor Adobe Flash om hun inhoud beter te indexeren."

Ook Yahoo! is van plan de SWF-zoektechnologie op te nemen in haar zoekmachine, maar wel later dan Google. "Yahoo! is bereid om webmasters te helpen met het doorzoeken van SWF-bestanden en werkt samen met Adobe voor de best mogelijke implementatie," vertelt Sean Suchter, vice president Yahoo! Search Technology Engineering.

Danny Sullivan, editor in chief van SearchEngineLand.com is blij met deze nieuwe ontwikkelingen. "Ontwerpers en webontwikkelaars zijn lang gefrustreerd geweest dat zoekmachines de inhoud van Flash-bestanden niet beter konden indexeren. Het is goed om te zien dat Adobe en de zoekmachines samenwerken om de situatie te verbeteren," vertelt hij.