Deel IT-budget verdwijnt zonder resultaat omwille van transparantieproblemen

Organisaties wereldwijd kampen met een gebrek aan transparantie in hun IT-investeringen. Dat zorgt ervoor dat een flink percentage van het besteedde geld uiteindelijk geen return on investment biedt.

Tussen de 12 en de 30 procent van het IT-budget van een gegeven organisatie brengt geen return on investment met zich mee en is dus verspild. Dat blijkt uit een onderzoek van Flexera bij IT-managers in grote ondernemingen in Europa en de VS. Een gebrek aan transparantie in de besteding van het vrijgemaakte budget zorgt voor verliezen die al snel in de miljoenen kunnen oplopen.

Groot verlies

Volgens het onderzoek wordt gemiddeld 8,2 procent van de omzet van de ondervraagde enterprise-ondernemingen in IT gepompt. Voor een bedrijf dat 250 miljoen euro in IT investeert kan het verlies op jaarbasis omwille van inefficiëntie oplopen tot 75 miljoen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de ondervraagde managers de zoektocht naar efficiëntie inde geldbesteding als op één na grootste uitdaging zien vandaag. 38 procent van de ondervraagden spreekt van een erg grote uitdaging en nog eens 51 procent noemt het een redelijk grote uitdaging.

Een betere zichtbaarheid moet soelaas bieden, maar loopt in de praktijk stroef. De organisatie van grote ondernemingen maakt het er niet eenvoudiger op. Gemiddeld wordt 26 procent van het IT-budget immers buiten IT om uitgegeven, rechtstreeks in de businessunits. Het onderzoek stipt verder nog aan dat IT-profielen goed zijn voor gemiddeld 14 procent van het bedrijfsbestand.

Manuele processen

Digitalisering van oude processen blijft echter de grootste kopzorg. 86 procent van de ondervraagden stipt aan dat er te veel manuele processen bestaan in hun bedrijf, en dat het uitdagend is om daarmee om te gaan.

Wat nuttige investeringen betreft staat de verhuis naar de cloud bovenaan het lijstje. De ondervraagden verwachten dat ze nog meer zullen werken met AWS en Microsoft Azure in de toekomst. Op een derde plaats inzake cloudinvesteringen staat ServiceNow, gevolgd door Salesforce, met Google pas op plaats vijf.

Ook daar speelt zichtbaarheid natuurlijk een belangrijke rol. Steeds meer organisaties beseffen dat de cloud niet altijd de meest economische optie is. Een hybride model waarbij workloads soms zelfs uit de cloud terug naar huis gebracht worden, wint aan belang.