1 min

Tags in dit artikel

, , ,

Klanten van de Rabobank die besmet zijn met malware kunnen geen gebruik meer maken van het internetbankieren. Dit heeft Rabobank beslist om op deze manier de veiligheid voor internetbankieren te verhogen.

De Rabobank geeft aan dat het kan zien of de computer van de gebruiker besmet is met malware. Hoe dit precies in zijn werk gaat is echter nog onbekend. Zodra de Rabobank constateert dat er malware op de computer aanwezig is, wordt deze meteen geblokkeerd. De online bankrekening is vanaf dan niet meer bruikbaar en de klant krijgt via de telefoon of via een brief een bevestiging hiervan.

Senior virusanalist van Kaspersky Lab, Roel Schouwenberg, zegt wel een idee te hebben welke techniek de Rabobank gebruikt voor het opsporen van malware. "Mogelijk kijken ze vanaf welk IP-adres wordt ingelogd. Het kan ook zijn dat ze een paar aanpassingen aan de site hebben gemaakt, en kijken hoe de klant pc daar mee omgaat." Tevens is het mogelijk dat de Rabobank gebruik maakt van een speciale virusscanner van Panda Security. Deze heeft namelijk speciaal voor banken een virusscanner ontwikkelt waarmee de computer van klanten gecontroleerd kan worden.

“Eenmaal afgesloten wordt de klant verteld wat hij kan doen om zijn computer weer op orde te brengen, zoals het niet gebruiken van illegale software en het op orde brengen van de beveiliging.” aldus Raymon Salet, woordvoerder van de Rabobank.