2min

Tags in dit artikel

, ,

Het was al bekend dat Epics Unreal 3 engine gebruik zou maken van Ageia’s PhysX kaart, maar volgens Tim Sweeney van Epic dat de physics ook berekend kunnen worden door de processor, mits deze multi-core is. Daarmee zou Unreal Tournament 3 (voorheen UT2007) één van de eerste spellen zijn die goed gebruik maakt van meerdere threads.

Als eerste is er goed nieuws voor mensen die nog een grafische kaart van ATI of NVIDIA hebben die sinds 2006 op de markt zijn gekomen. Volgens Sweeney zou de Unreal 3 engine op deze kaarten goed draaien. Het zou dan gaan om de ATI kaarten vanaf de X1xxx serie en de GeForce 7 serie van NVIDIA. Sommige kaarten van voor die tijd zouden de engine ook moeten kunnen draaien, maar daarbij moeten wel heel wat grafische opties uitgezet worden.

De nieuwste generatie kaarten met DirectX 10 ondersteuning bieden daarentegen weer een beetje extra, waaronder multi-sample edge smoothing en flink gedetailleerde texturen. Belangrijkste feature van Unreal 3 is echter de eerder aangekondigde ondersteuning voor Ageia’s PhysX kaarten. Sweeney liet echter ook weten dat de Unreal 3 engine ook geschikt is om de physiscs te laten berekenen door multicore processors.

"Er is een primaire thread voor de gameplay en een secundaire thread voor de rendering. Op systemen met meer dan twee cores kunnen we extra threads draaien om bepaalde rekentaken uit te besteden, waaronder de physics en data decompressie. De algemene performance zal zeker gebaat zijn bij een quadcore processor", aldus Sweeney.

Alhoewel Unreal Tournament 2004 één van de eerste spellen was waarvan een 64-bit versie uitkwam, zal Unreal Tournament 3 deze traditie niet voortzetten. Sweeney liet weten dat er geen volledige software en driver ondersteuning zal zijn voor 64-bit.