Adobe lanceert mixed reality-project

Adobe lanceert een experimenteel display-prototype genaamd Project Glasswing. Het mixed reality-product versmelt de fysieke en digitale wereld in 3D en augmented reality (AR) content.

Met de interactieve doorbraak van dit touch-enabled experiment onderzoekt Adobe de mogelijkheid om zijn ontwerptools naar de fysieke wereld te brengen. Hierdoor ontstaat de illusie dat een Photoshop, After Effects of XD-laag in de ruimte voor echte 3D-objecten verschijnt, zonder dat een telefoon of speciale bril nodig is.

Project Glasswing maakt het mogelijk nieuwe ervaringen te demonstreren, die digitale inhoud en interactie combineren met echte en fysieke objecten. Nieuwe mogelijkheden voor het 3D-ecosysteem rond de toekomst van creatieve verhalen worden hierdoor ontsloten.

Realistische productbeleving

Zo kunnen in een winkelreclame bijvoorbeeld fysieke schoenen worden weergegeven in een venster met bijbehorende tekst, afbeeldingen en video. Dit alles om een ​​meer aantrekkelijke ervaring voor klanten te creëren. Bovendien kan een drankautomaat een gemaskerde video van klotsend water gebruiken om het zicht op echte flessen water erachter te vergroten. 

Maar ook op cultureel vlak kan Project Glasswing het verschil maken. Zo kan een zeldzaam artefact tijdens een museumexpositie in een glazen kast tentoon worden gesteld. Door toevoeging van de mixed reality-oplossing kan een item zichtbaarder worden gemaakt met behulp van overlappende afbeeldingen, die informatie over de geschiedenis ervan bieden.

Digitale media-assets die zijn gemaakt in Adobe-tools, zoals Adobe After Effects, Adobe Premiere Pro en Adobe Dimension, kunnen met Project Glasswing worden weergegeven op het display. Door de dekking en emissiekleur van elke pixel onafhankelijk te regelen, werkt het scherm als een conventionele monitor. Transparante vensters bieden de mogelijkheid om fysieke objecten te zien.

Ervaring

Project Glasswing bouwt voort op Adobe’s 35-jarige ervaring in de ontwikkeling van nieuwe technologieën. Variërend van Adobe Dimension, waarmee ontwerpers 3D-productmodellen kunnen samenstellen en weergeven, tot AEM (Adobe Experience Manager) schermen, een oplossing voor digital signage. Hiermee kunnen marketeers interactieve displays in winkels maken en publiceren. 

Bovendien dient ook Adobe’s Project Aero als basis, een krachtig hulpmiddel voor het maken van AR waarmee ontwerpers gemakkelijker de digitale en fysieke wereld kunnen combineren en eenvoudig hoogwaardige AR-ervaringen kunnen creëren. Verder onthulde Adobe vorige maand ook de nieuwste innovaties rond de interactieve teken- en schilder-app, Adobe Fresco. 

De ontwerpsoftwaremaker presenteert Project Glasswing deze week tijdens het SIGGRAPH 2019 evenement in Los Angeles. De innovatieve oplossing wordt gedemonstreerd als onderdeel van het Emerging Technologies Program.

Lees ook: Adobe-AI herkent manipulatie van gezichten in Photoshop