Automobielindustrie maakt steeds vaker gebruik van AI-toepassingen

De BMW Group maakt, net als de gehele automobielproductie, steeds vaker gebruik van artificiële intelligentie (AI). Sinds 2018 past het autobedrijf verschillende AI-toepassingen in serieproductie toe, waaronder geautomatiseerde beeldherkenning.

AI evalueert componentafbeeldingen in lopende productie en vergelijkt ze in milliseconden met honderden andere afbeeldingen van dezelfde categorie. De AI-applicatie bepaalt in realtime afwijkingen van de standaard. Bovendien controleert ze ook of bijvoorbeeld alle benodigde onderdelen zijn gemonteerd en zich op de juiste plaats bevinden.

‘AI biedt groot potentieel’

BMW ervaart de innovatieve technologie naar eigen zeggen als snel, betrouwbaar en bovenal gebruiksvriendelijk. “Kunstmatige intelligentie biedt een groot potentieel. Het helpt ons onze hoge kwaliteitsnormen te handhaven en ontlast tegelijkertijd onze mensen van repetitieve taken”, aldus Christian Patron, hoofd innovatie, digitalisering en data-analyse bij BMW Group Production.

Het autobedrijf vervangt permanent geïnstalleerde cameraportals met flexibele, kosteneffectieve, op AI gebaseerde toepassingen. Medewerkers nemen vanuit verschillende hoeken relevante foto’s en markeren mogelijke afwijkingen op de afbeeldingen. Met de gecreëerde beelddatabase kan een zogeheten neuraal netwerk worden gebouwd, die de beelden later zonder menselijke tussenkomst kan evalueren.

Geen code

Voor dit proces dient geen code te worden geschreven, het algoritme doet dat vrijwel alleen. Tijdens de trainingsfase berekent een krachtige server het neurale netwerk op basis van ongeveer 100 beelden, waarna het netwerk onmiddellijk begint te optimaliseren. Een testrun en mogelijk enkele aanpassingen zorgen uiteindelijk voor een betrouwbaarheid van 100 procent, iets wat zelfs geldt voor bewegende objecten. In deze is het leerproces voltooid en bepaalt het neurale netwerk voortaan zelf of een component aan de specificaties voldoet. 

Veel mogelijkheden

De implementatie van AI opent een breed scala aan potentiële toepassingen in de gehele automotive-procesketen, inclusief logistiek. Bovendien ontlast de AI-technologie werknemers van repetitieve, eentonige, veeleisende (inspectie)taken, zoals controleren of de gevarendriehoek zich op de juiste plaats in de kofferruimte bevindt of dat de ruitenwisserkap is aangebracht. 

In de laatste fase vergelijkt een AI-applicatie de bestelgegevens van het voertuig met een live beeld van de modelaanduiding van de nieuw geproduceerde auto. Eerder zijn modelbenamingen en andere identificatieplaten, zoals xDrive, voor voertuigen met vierwielaandrijving en andere goedgekeurde combinaties opgeslagen in de beelddatabase. Mochten het live beeld en de bestelgegevens niet overeen blijken te komen, ontvangt het laatste inspectieteam een melding.

 

Lees ook: Microsoft en BMW maken open platform voor industriële automatisering