Belgische kmo’s maken zich weinig zorgen om digitalisering

Belgische kmo’s lijken stilaan gewend aan het idee dat hun sector digitaliseert. Ze maken zich minder zorgen om die digitale transformatie dan voorheen. Tegelijk blijkt dat het bewustzijn en gebruik van nieuwe technologieën, zoals blockchain en machine learning, in ons land erg laag is.

Dat blijkt uit de KMO Barometer 2018 van Peter Vermeulen, onderzoeker bij Pb7. Vermeulen presenteerde de resultaten tijdens de eerste Belgische editie van Exact Live, het partnerevent van specialist in business software Exact. Voor het onderzoek werden 1.779 respondenten bevraagd uit verschillende sectoren en Europese landen. Daarbij waren ook 375 Belgische kmo’s.

 

KMO Barometer 2018 - pB7 - digitale transformatie
Beeld: Pb7 – KMO Barometer 2018

51 procent van de Belgische kmo’s denkt dat digitalisering het concurrentielandschap de komende drie jaar drastisch zal veranderen. De kmo’s in ons land zijn zich dus goed bewust van de potentiële impact van digitalisering, maar lijken er niet zo bezorgd over. Slechts 17 procent is van mening dat ze hun bedrijfsmodel drastisch moeten veranderen en 28 procent spreekt van een optimalisering van het bedrijfsmodel. Eén op drie (36%) noemt de digitalisering van zijn bedrijfsvoering een hoge prioriteit.

Weinig zorgen

Kmo’s in België lijken er dus redelijk gerust op te zijn. Op de vraag hoe ze reageren op de komst van ‘digitale concurrenten’ in hun sector, antwoordt 39 procent dat ze vandaag helemaal geen digitale concurrenten hebben. 32 procent van de Belgische kmo’s ziet dat nieuwkomers nieuwe disruptieve bedrijfsmodellen in hun sector introduceren, maar slechts 28 procent maakt zich daar zorgen over.

Tegelijk zeggen de Belgische kmo’s vaker dan in andere landen (41% tegenover 35%) dat ze het moeilijk vinden om mee te blijven met de technologische veranderingen in hun sector. “De kmo’s in België lopen qua bewustzijn en gebruik van technologieën als blockchain, machine learning, augmented en virtual reality aanzienlijk achter ten opzichte van andere landen”, zegt Vermeulen.

In geval van blockchain is maar liefst 57 procent van de kmo’s niet bekend met de technologie. 30 procent doet er reeds iets mee of heeft er plannen voor, maar het zit voornamelijk nog in de experimentele fase.

 

KMO Barometer 2018 - Pb7 - gebruik nieuwe technologieën
Beeld: Pb7 – KMO Barometer 2018