Filialen van de Britse supermarktketen Co-op kampen sinds medio vorige week met tekorten na een cyberaanval op het moederbedrijf. Het bedrijf werkt volop aan het wegwerken van de lege schappen.
CEO Mark Cox heeft klanten en leden bedankt voor hun “geduld en begrip” terwijl het bedrijf werkt aan het oplossen van voorraadproblemen in de winkels. Volgens Cox zijn de problemen niet direct het gevolg van de aanval zelf, maar van “proactieve maatregelen” om hun systemen te beschermen.
Zo merken klanten op de Kanaaleilanden al ruim een week dat de voorraad in Coop-winkels sterk verminderd is. Veel eilandbewoners moesten noodgedwongen elders hun boodschappen doen vanwege de beperkte beschikbaarheid van producten.
“We bieden onze excuses aan als onze leden en klanten momenteel bepaalde producten niet bij ons kunnen kopen”, aldus Cox. “We werken dag en nacht om de verstoring te beperken, zoeken naar alternatieve producten, zowel lokaal als bij andere leveranciers, en streven ernaar zo snel mogelijk weer volledig bevoorraad te zijn.”
Dagelijkse verbeteringen verwacht
Co-op verwacht dat de voorraadproblemen geleidelijk zullen worden opgelost. Men denkt dagelijks verbeteringen te zien in de productlevering aan de winkels. In het herstelplan ligt de focus op het prioriteren van belangrijke producten. Denk aan verse voedingsmiddelen.
De hackergroep die zichzelf ‘DragonForce’ noemt, heeft de verantwoordelijkheid voor de aanval opgeëist. Deze groep was vorige maand ook verantwoordelijk voor een cyberaanval op Marks & Spencer.
DragonForce beweert de persoonlijke gegevens van 20 miljoen mensen in het Verenigd Koninkrijk te hebben gestolen, waaronder telefoonnummers en geboortedata. Co-op heeft klanten en leden op de Kanaaleilanden verzekerd dat hun persoonlijke gegevens niet zijn gecompromitteerd.