Skip to content
Techzine België
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Analytics
    • Applications
    • Collaboration
    • Data Management
    • Devices
    • Devops
    • Infrastructure
    • Privacy & Compliance
    • Security
  • Insights
    • Analytics
    • Cloud ERP
    • Generatieve AI
    • IT in Retail
    • NIS2
    • RSAC 2025 Conference
    • Security Platforms
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine België
  • Techzine TV
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
Techzine / News / Cybercriminelen misleiden IT-helpdesks om accounts over te nemen
2min Security

Cybercriminelen misleiden IT-helpdesks om accounts over te nemen

Erik van Klinken5 september 2023 12:455 september 2023 12:45
Cybercriminelen misleiden IT-helpdesks om accounts over te nemen

Okta heeft Amerikaanse klanten gewaarschuwd voor aanvallen die plaatsvinden bij IT-helpdesks van hun klanten. De aanvallers hebben het gemunt op Okta Super Administrator Accounts, waarmee een bedrijf op een ernstige manier gecompromitteerd wordt.

Concreet proberen de kwaadwillenden IT-helpdesks aan te sporen om MFA (multi-factor authentication) te resetten voor accounts met hoge privileges. Deze accounts kunnen vervolgens overgenomen worden met deze authenticatiemethode, waarna het mogelijk is om de gebruikers in kwestie na te doen binnen een organisatie. Okta ontdekte voorvallen van deze cyber-incidenten tussen 29 juli en 19 augustus.

Hoe het werkt

Een dergelijk cyber-incident voor Okta-klanten begint niet bij het bellen van de helpdesk. Daarvoor heeft de hacker al wachtwoorden van geprivilegieerde accounts te pakken gekregen of een authenticatiekwetsbaarheid bij Azure Active Directory geëxploiteerd.

Lees ook: ‘327 keer meer kans dat hackers snel handelen bij bugs met hoge CVE-score’

Een telefoongesprek met de helpdesk leidt vervolgens tot het compromitteren van een Super Admin-account. Daarna maakt de aanvaller gebruik van proxyservices, een nieuw IP-adres en een nieuw apparaat om ongedetecteerd te blijven.

Wie een Super Admin-account bezit, kan daarna sleutelen aan de geaccepteerde authenticator-oplossingen of 2FA-bescherming verwijderen van sommige accounts wegnemen.

Bescherming

Okta heeft tot nu toe alleen aanvallen in de VS genoemd, maar natuurlijk zouden dergelijke misleidingen ook elders kunnen plaatsvinden. Om schade te voorkomen, raadt Okta aan om Okta FastPass en FIDO2 WebAuthn in te zetten. Deze inlogmethodes karakteriseert het bedrijf als “phishing-resistent”. Daarnaast moeten organisaties authentication-policies inzetten die bij elke inlogpoging opnieuw authenticatie vereisen.

Ook moeten herstelmogelijkheden beperkt worden tot Okta Verify en Google Authenticator, terwijl herstelpogingen alleen toegestaan moeten worden op trusted networks. Organisaties moeten RMM (Remote Management & Monitoring)-tools zoveel mogelijk aan banden leggen, met enkel vertrouwde applicaties die uitgevoerd mogen worden.

Uiteindelijk is het advies om Super Administrator-roles zoveel mogelijk te beperken, het meest voor de hand liggende redmiddel. Immers kan een misleide medewerker bij een IT-helpdesk dan niet onbedoeld voor extra schade zorgen.

Tags:

IT-helpdesk / okta / privileged account / social engineering

"*" indicates required fields

This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*

Gerelateerd

Maakindustrie nog steeds favoriete doelwit van cybercriminelen

Hackgroep steelt Salesforce-data door IT-support te imiteren

Geraffineerde cybercriminelen nemen Python-community op de korrel

Geverifieerde X-accounts worden via darkweb verhandeld

Keuze van de redactie

Oracle gebruikt zo min mogelijk AI voor het maximale effect

Tijdens AI World (voorheen: CloudWorld) kan Oracle niet ophouden over...

NetApp gooit alle remmen los voor AI met AFX en AI Data Engine

Gedisaggregeerde, extreem schaalbare opslag heeft grote impact

Cognite Impact 2025: hoe industriële AI volwassen wordt

Het industriële AI-bedrijf Cognite organiseert deze week zijn jaarli...

Nederland legt Nexperia aan banden om chipkennis buiten China te houden

Nexperia mag een jaar lang alleen doorslaggevende beslissingen nemen ...

Techzine.tv

Oracle Database @ AWS: best of both worlds?

Oracle Database @ AWS: best of both worlds?

In-depth conversation into Agentforce IT service and how it wants to change the ITSM market

In-depth conversation into Agentforce IT service and how it wants to change the ITSM market

How VMware VCF 9 and Tanzu simplify enterprise automation

How VMware VCF 9 and Tanzu simplify enterprise automation

Managing the AI chaos with ServiceNow's AI Control Tower

Managing the AI chaos with ServiceNow's AI Control Tower

Lees meer over Security

Kritieke infrastructuur worstelt met AI en quantumdreigingen

Kritieke infrastructuur worstelt met AI en quantumdreigingen

Organisaties in de kritieke infrastructuur staan voor een nieuwe golf cyberrisico's. Hoewel het aantal datale...

Berry Zwets 44 minuten geleden
Chinese staatshackers hoofdverdachten van lek bij F5

Chinese staatshackers hoofdverdachten van lek bij F5

F5 heeft beveiligingsupdates uitgebracht na een grootschalige cyberaanval, waar vermoedelijk Chinese staatsha...

Laura Herijgers 1 dag geleden
Okta weeft AI-agents in een identity fabric
Topartikel

Okta weeft AI-agents in een identity fabric

Tijdens Oktane25 richt Okta de pijlen op agentic AI. De identiteiten van agents worden 'first class citizens'...

Erik van Klinken 25 september 2025
Waarom human-centric security niet zonder AI kan
Topartikel

Waarom human-centric security niet zonder AI kan

Het hacken van mensen blijkt in de praktijk vaak eenvoudiger dan het direct aanvallen van systemen. Verreweg ...

Berry Zwets 26 september 2025

Expert aan het woord

Wat heb je nodig om de evolutie van Agentic AI te blijven volgen?

Wat heb je nodig om de evolutie van Agentic AI te blijven volgen?

Technologie en onderwijs bewegen met verschillende snelheden. En door...

De illusie van AI-productiviteit: waarom leiders zich op het verkeerde doel richten

De illusie van AI-productiviteit: waarom leiders zich op het verkeerde doel richten

In de nooit aflatende zoektocht naar productiviteitswinst voor ontwik...

Hoe voldoe je aan de groeiende eisen van AI-gedreven security?

Dit is een interview met Channel Manager Benelux Milena Laurent van S...

Versterk je securitystrategie met Synology ActiveProtect Appliance

Dit is een interview met Presales Manager Benelux Danlin Ou van Synol...

Tech calendar

Luxembourg Venture Days

22 October 2025 Luxembourg

Dell Technologies Forum

13 November 2025 Nieuwegein

BrickCon The Databricks Community Conference

3 December 2025 Orlando, Florida

Appdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Webdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Dutch PHP Conference

10 March 2026 Amsterdam

Whitepapers

Waarom automatisering onmisbaar is in moderne cybersecurity

Waarom automatisering onmisbaar is in moderne cybersecurity

Welkom bij ‘Het einde van cyberrisico’s’. We hebben een serie v...

Wat is cyberrisico en waarom doet het ertoe?

Wat is cyberrisico en waarom doet het ertoe?

Welkom bij ‘Het einde van cyberrisico’s’. We hebben een serie v...

XDR uitgelegd: waarom brede zichtbaarheid cruciaal is

Welkom bij ‘Het einde van cyberrisico’s’. We hebben een serie v...

Cyberverzekeringen en garanties: onmisbare bouwstenen?

Welkom bij ‘Het einde van cyberrisico’s’. We hebben een serie v...

Techzine.be

Techzine richt zich op IT-professionals en zakelijke decision makers door het publiceren van het laatste IT-nieuws en achtergrondverhalen. Het doel is om IT-professionals kennis te laten maken met nieuwe innovatieve producten en diensten, maar ook om diepgaande informatie te bieden om te helpen producten en diensten beter te begrijpen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
Alle rechten voorbehouden.

Techzine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring