Skip to content
Techzine België
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Analytics
    • Applications
    • Collaboration
    • Data Management
    • Devices
    • Devops
    • Infrastructure
    • Privacy & Compliance
    • Security
  • Insights
    • Analytics
    • Cloud ERP
    • Generatieve AI
    • IT in Retail
    • NIS2
    • RSAC 2025 Conference
    • Security Platforms
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine België
  • Techzine TV
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
Techzine / News / Cybercriminelen misleiden IT-helpdesks om accounts over te nemen
2min Security

Cybercriminelen misleiden IT-helpdesks om accounts over te nemen

Erik van Klinken5 september 2023 12:455 september 2023 12:45
Cybercriminelen misleiden IT-helpdesks om accounts over te nemen

Okta heeft Amerikaanse klanten gewaarschuwd voor aanvallen die plaatsvinden bij IT-helpdesks van hun klanten. De aanvallers hebben het gemunt op Okta Super Administrator Accounts, waarmee een bedrijf op een ernstige manier gecompromitteerd wordt.

Concreet proberen de kwaadwillenden IT-helpdesks aan te sporen om MFA (multi-factor authentication) te resetten voor accounts met hoge privileges. Deze accounts kunnen vervolgens overgenomen worden met deze authenticatiemethode, waarna het mogelijk is om de gebruikers in kwestie na te doen binnen een organisatie. Okta ontdekte voorvallen van deze cyber-incidenten tussen 29 juli en 19 augustus.

Hoe het werkt

Een dergelijk cyber-incident voor Okta-klanten begint niet bij het bellen van de helpdesk. Daarvoor heeft de hacker al wachtwoorden van geprivilegieerde accounts te pakken gekregen of een authenticatiekwetsbaarheid bij Azure Active Directory geëxploiteerd.

Lees ook: ‘327 keer meer kans dat hackers snel handelen bij bugs met hoge CVE-score’

Een telefoongesprek met de helpdesk leidt vervolgens tot het compromitteren van een Super Admin-account. Daarna maakt de aanvaller gebruik van proxyservices, een nieuw IP-adres en een nieuw apparaat om ongedetecteerd te blijven.

Wie een Super Admin-account bezit, kan daarna sleutelen aan de geaccepteerde authenticator-oplossingen of 2FA-bescherming verwijderen van sommige accounts wegnemen.

Bescherming

Okta heeft tot nu toe alleen aanvallen in de VS genoemd, maar natuurlijk zouden dergelijke misleidingen ook elders kunnen plaatsvinden. Om schade te voorkomen, raadt Okta aan om Okta FastPass en FIDO2 WebAuthn in te zetten. Deze inlogmethodes karakteriseert het bedrijf als “phishing-resistent”. Daarnaast moeten organisaties authentication-policies inzetten die bij elke inlogpoging opnieuw authenticatie vereisen.

Ook moeten herstelmogelijkheden beperkt worden tot Okta Verify en Google Authenticator, terwijl herstelpogingen alleen toegestaan moeten worden op trusted networks. Organisaties moeten RMM (Remote Management & Monitoring)-tools zoveel mogelijk aan banden leggen, met enkel vertrouwde applicaties die uitgevoerd mogen worden.

Uiteindelijk is het advies om Super Administrator-roles zoveel mogelijk te beperken, het meest voor de hand liggende redmiddel. Immers kan een misleide medewerker bij een IT-helpdesk dan niet onbedoeld voor extra schade zorgen.

Tags:

IT-helpdesk / okta / privileged account / social engineering

"*" indicates required fields

Blijf op de hoogte, abonneer!

Nieuwsbrieven*
This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Gerelateerd

Maakindustrie nog steeds favoriete doelwit van cybercriminelen

Hackgroep steelt Salesforce-data door IT-support te imiteren

Geraffineerde cybercriminelen nemen Python-community op de korrel

Geverifieerde X-accounts worden via darkweb verhandeld

Keuze van de redactie

Palo Alto Networks koopt CyberArk voor 25 miljard dollar: waarom?

Update (14:50): inmiddels is de overname officieel aangekondigd. Het ...

Kwartaalcijfers Microsoft imponeren kort na grote ontslagronde

Dit jaar heeft Microsoft grofweg 25.000 medewerkers ontslagen. Het he...

Zero Trust is het kompas in de AI-storm

Eens in de zoveel tijd komt een technologische vernieuwing op die de ...

JetBrains geeft een kijkje onder de motorkap van AI-agent Junie

Coding agents zijn in opkomst. Softwareontwikkelaars zijn hierover be...

Techzine.tv

HPE’s strategy: AI, smart switches, GreenLake and beyond

HPE’s strategy: AI, smart switches, GreenLake and beyond

Slack is evolving into a work operating system

Slack is evolving into a work operating system

Managing the AI chaos with ServiceNow's AI Control Tower

Managing the AI chaos with ServiceNow's AI Control Tower

HPE takes a full-stack approach to the AI Factory

HPE takes a full-stack approach to the AI Factory

Lees meer over Security

Microsoft SharePoint zero-day: wat ging er mis en wat moet je doen?
Topartikel

Microsoft SharePoint zero-day: wat ging er mis en wat moet je doen?

Grote dreiging voor on-prem SharePoint uitgelegd

Sander Almekinders 22 juli 2025
China: VS misbruikte Microsoft-lek voor cyberaanvallen

China: VS misbruikte Microsoft-lek voor cyberaanvallen

China beschuldigt de Verenigde Staten ervan jarenlang een kwetsbaarheid in Microsoft Exchange te hebben misbr...

Mels Dees 2 dagen geleden
Cybercrime-trendsetter Scattered Spider hoeft zelden te hacken
Topartikel

Cybercrime-trendsetter Scattered Spider hoeft zelden te hacken

We horen om de haverklap dat cyberaanvallers niet meer hacken, maar simpelweg inloggen. Dit is zo omdat het n...

Erik van Klinken 28 juli 2025
Zscaler rondt overname Red Canary af

Zscaler rondt overname Red Canary af

Zscaler heeft de overname van Red Canary afgerond. Het bedrijf wil de expertise en het aanbod van het bedrijf...

Erik van Klinken 2 dagen geleden

Expert aan het woord

Hoe voldoe je aan de groeiende eisen van AI-gedreven security?

Hoe voldoe je aan de groeiende eisen van AI-gedreven security?

Dit is een interview met Channel Manager Benelux Milena Laurent van S...

Versterk je securitystrategie met Synology ActiveProtect Appliance

Versterk je securitystrategie met Synology ActiveProtect Appliance

Dit is een interview met Presales Manager Benelux Danlin Ou van Synol...

Hoe CIO’s valkuilen met Agentic AI omzeilen en meer rendement halen

We staan op een scharniermoment wat betreft Agentic AI – autonome A...

CVE-database: alweer een wake-upcall voor Europa

De Verenigde Staten stonden op het punt zich terug te trekken uit een...

Tech calendar

GITEX DIGI_HEALTH 5.0 - Thailand

10 September 2025 BITEC Bangkok, Thailand

IT Arena

26 September 2025 Lviv, Ukraine

Innovation Week 2025

9 October 2025 Prague

Luxembourg Venture Days

22 October 2025 Luxembourg

Appdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Webdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Whitepapers

Verbeter je digitale ervaringen met de Cisco AI Assistant

Verbeter je digitale ervaringen met de Cisco AI Assistant

In het document "Cisco AI Assistant Solution Brief" wordt de rol van ...

Verbeter de beveiliging van je servers

Verbeter de beveiliging van je servers

In het document "Improving security across the entire server lifecycl...

Ervaar gratis Synology’s nieuwste enterprise backup-oplossing

Hoe garandeer je de veiligheid van bedrijfsdata én zorg je ervoor da...

Versnel je AI-succes met NVIDIA AI Computing van HPE

In het document "Sneller succes met AI dankzij NVIDIA AI Computing va...

Techzine.be

Techzine richt zich op IT-professionals en zakelijke decision makers door het publiceren van het laatste IT-nieuws en achtergrondverhalen. Het doel is om IT-professionals kennis te laten maken met nieuwe innovatieve producten en diensten, maar ook om diepgaande informatie te bieden om te helpen producten en diensten beter te begrijpen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
Alle rechten voorbehouden.

Techzine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring