EU doet wetsvoorstel voor eerlijke concurrentie tussen tech-bedrijven

Europese wetsmakers stellen nieuwe regels voor met betrekking op de manier waarop digitale marktplaatsen en het delen van data werkt. Met dit voorstel doelen ze duidelijk op grote tech-bedrijven als Amazon, Apple, Facebook en Google. 

De eerste versie van de Digital Services Act, zoals het voorstel heet, is momenteel in beoordeling bij het Europese Parlement. De wet maakt het verplicht voor tech-bedrijven om data te delen met kleinere concurrenten. Daarnaast beperkt het de manieren waarop bedrijven gebruik kunnen maken van de klantdata die ze reeds hebben verzameld.

Het voorstel wil onder meer voorkomen dat tech-bedrijven exclusief hun eigen applicaties kunnen voorinstalleren op apparaten. Ook mogen bedrijven hun applicaties niet exclusief voorinstalleren op externe besturingssystemen of hardware. Organisaties mogen data die hun platformen verzamelen niet gebruiken om zich op gebruikers te richten, tenzij ze de data ook delen met concurrenten. 

Bezwaren tegen de voorgestelde EU-regel

Voor elk groot tech-bedrijf is er wel een reden om zich te verzetten tegen de voorgestelde regel. Apple en Google hebben waarschijnlijk vooral iets tegen op de beperkingen op het voorinstalleren van applicaties op hardware. Zowel iPhones als Android-apparaten komen met een heel pakket aan geïntegreerde programma’s die je niet altijd kunt verwijderen. 

Apple heeft waarschijnlijk bezwaar tegen een regel die het mogelijk maakt om alternatieve app-stores op een apparaat te installeren. Dat is immers het hart van het aanhoudende conflict tussen Epic en Apple. 

Voor Google, Facebook en Amazon spelen vooral de grote hoeveelheden data die ze verzamelen een belangrijke rol. Zij hebben waarschijnlijk bezwaar tegen de voorschriften om informatie die ze als hun eigendom zien te delen met hun concurrenten.

Mislukte eerdere pogingen om concurrentie tegen te gaan

De EU heeft al meerdere pogingen gedaan om de concurrentie in het digitale landschap te verbeteren. Tot nu toe vaak zonder echt succes te hebben. In Europa moet Google Android-gebruikers de mogelijkheid geven om hun standaard zoekmachine zelf te bepalen bij het instellen van het apparaat. De niet-Google alternatieven worden echter door een veiling bepaald, wat het moeilijker maakt voor andere zoekmachines om te concurreren 

In een dergelijke veiling worden bieders aangespoord om de winst die ze per gebruiker verdienen als bod in te zetten. Hierdoor zien ze hun winsten verdampen en naar de concurrent gaan. Er blijft minder geld over om de zoekmachine te verbeteren, wat de concurrentiepositie ten opzichte van Google alleen nog maar verder verslechtert.