2min

Tags in dit artikel

, , ,

De D66-fractie zal vandaag instemmen met het cookie-amendement van PvdA en PVV. Daardoor is er een kamermeerderheid die instemt met strengere cookieregels.

Dat bevestigt D66-persvoorlichter Thierry van Es tegenover Techzine.nl. Er was enige tijd onduidelijkheid over het standpunt van D66. Hoewel de partij eerder aangaf het amendement van de PvdA en PVV te zullen steunen, uitte Kees Verhoeven (D66) afgelopen weekend zijn twijfels. Aan deze onzekerheid komt nu een einde.

"D66 steunt het cookie-amendement van Van Dam en Van Bemmel. Privacy weegt zwaar voor ons, net als het surfgemak van de internetter. Daar ligt dan ook de crux. D66 wilde duidelijk in de wetswijziging zien dat internetters niet talloze keren hoeven te klikken om een website te bezoeken. We maken dat nu praktisch omdat je jaarlijks met een paar muisklikken kunt aangeven of je instemt of niet", aldus Verhoeven in de persverklaring aan Techzine.nl.

Verhoeven vervolgt zijn verhaal: "Voor ons gaat het om een goede balans tussen bewuste toestemming voor het gebruik van persoonsgegevens en surfgemak van de internetter. Er treedt meer bewustwording op van wat er met persoonlijke gegevens kan gebeuren. Het kan dus zo zijn dat internetters niet willen dat bedrijven hun persoonlijke gegevens gebruiken en bedrijven daardoor minder inkomsten genereren. Het is niet zo gek dat bedrijven toestemming moeten vragen om je persoonlijke gegevens te mogen gebruiken."

Het oorspronkelijke voorstel was erop gericht dat gebruikers voor alle websites expliciet toestemming moesten geven om cookies te mogen plaatsen, via een zogeheten opt-inregeling. In het nieuwe amendement wordt het expliciet verlenen van toestemming door de gebruiker beperkt tot de zogenaamde third-partycookies. In het nieuwe voorstel moet er dus expliciet toestemming worden verleend voor cookies van derden.

Dit kan grote gevolgen hebben voor zowel internetgebruikers als adverteerders. Als bedrijven niet langer persoonlijk afgestemde advertenties kunnen plaatsen, krijg je straks meer niet relevantie advertenties te zien die helemaal niets met jouw persoonlijke voorkeuren en interesses te maken hebben. Afgezien van het grotere irritatiegehalte voor de gebruiker die ongetwijfeld sneller reclames zal gaan blokkeren, zal de advertentiewaarde flink omlaag gaan waardoor de inkomsten van de online uitgevers verder onder druk komen te staan.