Hackers worden steeds doeltreffender

Onlangs publiceerde verzekeraar Hiscox voor de vierde keer zijn ‘Cyber Readiness Report’. De belangrijkste conclusie uit dit rapport is dat hackers steeds doeltreffender worden. Volgens het rapport vonden afgelopen jaar een kwart minder aanvallen plaats dan het jaar ervoor. De kosten voor deze aanvallen liggen wel steeds hoger. 

Uit het ‘Cyber Readiness Report’ blijkt dat het aantal Belgische bedrijven dat een cyberaanval onderging gedaald van 71% in 2018 naar 49% in 2019. Dat is 10% meer dan het Europese gemiddelde van 39%. De kosten die deze cyberaanvallen met zich meebrengen zijn echter verzesvoudigd. Een cyberaanval kost een Belgisch bedrijf 54.700 euro volgende de mediaan van het rapport.

Wat opvalt zijn de zogenaamde ‘Super Targets’. Van de Belgische bedrijven die in 2019 te maken kreeg met een cyberaanval was 12% een Super Target. Deze bedrijven werden in 2019 geconfronteerd met 500 incidenten of meer. Je zou zeggen dat dit gaat om grote multinationals, maar 61% van de Super Targets zijn micro-ondernemingen met één tot negen medewerkers. 

Cyberaanvallen draaien vooral om geld

“Hackers doen het bijna uitsluitend voor het geld. Voor hen zijn grootte en de naam van het bedrijf dat ze aanvallen niet belangrijk”, zegt Jeremy d’Hondt, Underwriter Professional Indemnity and Cyber Risk  bij Hiscox België. Dat hackers het voor het geld doen zien we aan de hoge bedragen die hackers aan bedrijven vragen die ze aangevallen hebben. Hackers krijgen echter vaak niet wat ze willen. In 84% van de gevallen betaalden de Belgische bedrijven geen losgeld. 

Ondanks de groeiende kosten voor aanvallen, lijkt het er niet op dat Belgische bedrijven het gevoel hebben dat ze gevaar lopen. Het ziet ernaar uit dat veel bedrijven de dreiging onderschatten. In plaats van dat bedrijven hun bescherming verhogen, zijn de uitgaven voor cyberbeveiliging vorig jaar 390.000 euro gedaald. Daarnaast heeft slechts een van de drie bedrijven een specifieke cyberverzekering.