Avast verkoopt gebruikersgegevens voor miljoenen dollars

Het populaire antivirus programma Avast heeft gebruikersdata verkocht aan grote bedrijven waaronder Google, Microsoft en Pepsi. Dat blijkt uit een onderzoek door Motherboard en PCMag. 

Avast scrapete data van zijn antivirus software en deelde die met zijn dochteronderneming Jumpshot. Vervolgens verpakte Jumpshot de data opnieuw en verkocht ze aan bedrijven, soms voor miljoenen dollars. 

Bij het aanmelden voor Avast moeten gebruikers hun goedkeuring geven voor het delen van data. Ze worden gevraagd de overeenkomst goed te keuren. De meeste gebruikers scrollen hier doorheen zonder te lezen. Uit het onderzoek van Motherboard en PCMag bleek dat veel gebruikers van Avast niet op de hoogte waren dat Jumpshot hun data verkocht. 

Inhoud van de verkochte data

De verkochte data bevatten zoekopdrachten in Google, gezochte locaties in Google Maps, activiteiten op LinkedIn-pagina’s van bedrijven, bezoeken aan YouTube video’s. De data zijn anoniem gemaakt en bevatten geen persoonlijke informatie, zoals namen of contactgegevens. Experts vrezen echter dat het mogelijk kan zijn om sommige gebruikers alsnog te identificeren. 

Een van de producten die Jumpshot verkoopt is een ‘All Clicks Feed’, wat tot in de details volgt waar een bezoeker klikt op verschillende websites. De tool wordt aangeprezen met de woorden: “Every search. Every click. Every buy. On every site.” Voor zover bekend maakt minstens één bedrijf gebruik van de tool: Omnicon Media Group. Volgens Motherboard en PCMag betaalde Omnicon in 2019 meer dan twee miljoen dollar voor toegang tot de data. 

Niet de eerste inbruik op privacy van gebruikers

Dit is niet de eerste keer dat Avast problemen heeft met het verzamelen van data. Een paar maanden geleden haalde Mozilla Avast’s Online Security en SafePrice extensies van Firefox, evenals Avast’s gelijkwaardige AVG-branded-extensies. De reden hiervoor was dat Avast veel meer data verzamelde dan nodig was. 

Vooral voor een bedrijf als Avast wordt het verzamelen en verkopen van deze gedetailleerde informatie als een probleem gezien. De voornaamste functie van Avast is immers om zijn gebruikers te beschermen.