Belgische inlogapp itsme wordt uitgerold in de rest van Europa

Voortaan kunnen Belgen de populaire inlogapp itsme ook gebruiken om zich aan te melden bij andere Europese overheidsdiensten. Hiermee zet itsme de eerste stap om ook andere landen te veroveren. De app is onder meer bekend van Tax-on-Web. 

In 2,5 jaar tijd is de inlogapp itsme uitgegroeid naar 1,5 miljoen gebruikers. Bij elkaar doen deze gebruikers 5 miljoen transacties per maand. Vooral vorig jaar is het aantal Belgen dat de app gebruikt om in te loggen bij hun bank of overheidsdienst fors gestegen. Kris De Ryck, CEO van Belgian Mobile ID, het bedrijf achter itsme, vertelt dat de teller in juni nog op ruim 1 miljoen stond. Ook dit jaar verwacht het bedrijf weer een forse groei. 

Dat grote succes heeft itsme te danken aan het gebruiksgemak. Dankzij de app zijn er geen kaartlezers, wachtwoorden of kaartjes met tokens meer nodig om belastingen in te vullen op Tax-on-web, banktransacties te bevestigen of loongegevens bij het sociaal secretariaat te raadplegen. De app werkt met een itsme-pincode die is gekoppeld aan één simkaart en één smartphone. Hierdoor garandeert itsme een veilige identificatie. 

Uitkomst voor Belgen in het buitenland

Vanaf nu kunnen Belgen zich met itsme ook registreren bij buitenlandse overheidsdiensten. Dit is ideaal voor Belgen die in het buitenland wonen of werken. Mensen met een Belgische identiteitskaart kunnen zich nu ook met een buitenlands telefoonnummer registreren. De Ryck vertelt: “Omdat itsme in België erkend is en aangemeld werd bij Europa, wordt het nu ook aanvaard bij andere overheidsdiensten in de Europese Unie.” 

Het beschikbaar maken van itsme voor Belgen in het buitenland is een eerste stap, maar de ambities van het bedrijf gaan verder. Zo loopt er nu een testcase in Luxemburg. Als deze goed verloopt, kan itsme internationaal worden uitgerold naar andere Europese landen. 

Er wordt zelfs al gedacht aan mogelijkheden om itsme buiten Europa beschikbaar te maken. “Noord-Amerika en het Oosten kijken naar Europa. De Europese wetgeving is toonaangevend.”, vertelt De Ryck. 

Unieke positie in de markt

Voorlopig heeft itsme nog niet veel concurrentie. De app levert haar gebruikers vier diensten: identificatie, inlogservices, bevestiging van betalingen en andere transacties, en het zetten van gekwalificeerde handtekeningen. Itsme is niet de enige die dit soort diensten aanbiedt, maar is wel de enige die ze alle vier binnen één dienst verpakt. Ondanks het grote succes van de app, is Belgian Mobile ID niet winstgevend. Het verlies is vooral te wijten aan de grote investeringen in technologie en aan alle uitgaven om de snelle groei te kunnen bijbenen. De dienst is gratis voor gebruikers. Bedrijven die itsme aanbieden aan hun klanten betalen daar wel voor, vaak in abonnementsvorm.