2min

Tags in dit artikel

, ,

Tot nu toe werden Linux-versies van games zonder enige vorm van kopieerbeveiliging uitgebracht maar Linux Game Publishing (LGP), een bedrijf dat Linux versies van populaire spellen ontwikkelt en uitgeeft, brengt hier verandering in met de komst van Sacred:Gold voor Linux. LGP is van plan om het beveiligingssysteem ook in andere toekomstige games toe te passen.

LGP heeft voor de Linux-port van Sacred:Gold een eigen kopieerbeveiliging ontwikkelt. Het systeem controleert aan de hand van een CD-code en een wachtwoord via het internet of de speler bevoegd is om het spel te mogen spelen. Het wachtwoord, welke bij de eerste installatie bedacht dient te worden, biedt de mogelijkheid om het spel op meerdere computers te spelen. Indien het wachtwoord is vergeten kan men dit terugvragen via e-mail.

Een nadeel van het systeem is dat er altijd een actieve internetverbinding aanwezig dient te zijn om het spel te kunnen spelen. In pure essentie lijkt de kopieerbeveiliging op een zeer basale versie van Valve’s STEAM, waarvan er geruchten bestaan dat er een Linux-versie zal uitkomen, maar zonder de mogelijkheid om spellen te kopen en te downloaden.

Toen het nieuws van deze kopieerbeveiliging via de onlangs uitgebrachte bèta-versie van Sacred:Gold naar buiten kwam waren sommige gebruikers furieus. Michael Simms, CEO van LGP, weet echter te vertellen dat hij dit ook niet wil maar wel moet. "Vertrouw me, ik vind het niet leuk en ik ben er niet blij mee maar we moeten het doen. Ik heb zes jaar lang tegen de noodzaak van elke vorm van kopieerbeveiliging gevochten en het enige dat er gebeurd is, is dat er 3 tot 4 illegale kopieën per legaal verkocht LGP-spel zijn. Dat is het verschil tussen succes en mislukking", aldus Michael Simms.

LGP garandeert zijn klanten dat ze patches beschikbaar zullen stellen om de beveiliging te verwijderen mocht LGP failliet gaan.