1 min

Hoewel de wereldwijde notebook-markt in het eerste kwartaal van 2008 zes procent in moest leveren, presteerde Apple juist beter en wist het ruim zeven procent meer notebooks met het welbekende Apple-logo te verkopen.

Volgens de data verstrekt door DisplaySearch stijgt het bedrijf uit Cupertino hiermee van de achtste naar de zevende plaats op de wereldranglijst. Dat terwijl het al sinds het eerste kwartaal van 2007 stabiel gebleven was.

Het onderzoeksbureau schat het wereldwijde marktaandeel van Apple inzake de verkoop van notebooks momenteel op 4,6 procent, dankzij de verkoop van meer dan 1,43 miljoen notebooks gedurende de eerste drie maanden van 2008. Dit betekent een jaar-op-jaar stijging van 61 procent.

Apple was echter niet de enige die ondanks de negatieve trend toch meer notebooks verkocht. Ook computermaker Dell deed het goed met een kwartaalgroei van vijftien procent naar 4,68 miljoen. Absolute winnaar is en blijft echter HP. Het bedrijf zag zijn marktaandeel stijgen naar 20,8 procent en verkocht ruim 6,46 miljoen notebooks.

Daarnaast bleek uit de data van DisplaySearch, dat de meest populaire beeldschermgrootte en resolutie 15,4-inch en 1280 x 800 blijkt te zijn. Vijftig procent van alle 31 miljoen notebooks verkocht in het eerste kwartaal voldeed aan deze constatering.