1 min

Tags in dit artikel

De landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat is vanaf vandaag niet alleen telefonisch te bereiken, maar ook via het internet. Weggebruikers kunnen hier hun belangrijkste vragen stellen, maar ook ergernissen en tips kunnen ze 24 uur per dag kwijt op de site.

Op de site staan de antwoorden op vragen als ik sta in een file terwijl het elektronische informatiebord aangeeft dat het hier filevrij is. Hoe kan dat? of Waarom is de A4 bij Schiphol versmald van vier naar drie rijstroken? Wie niet vindt wat hij zoekt, kan zijn vraag via de mail kwijt.

De website maakt deel uit van de landelijke informatielijn 0800-8002. Dit gratis nummer is sinds vorige maand zeven dagen per week van 6.00 tot 22.30 uur te bereiken. Voorlopig gaat het nog om een proef, halverwege 2004 wordt de informatielijn geëvalueerd. Met de informatielijn wil Rijkswaterstaat nog beter inspelen op de wensen en behoeften van de weggebruiker. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat gebrek aan informatie één van de belangrijkste ergernissen op de weg is.

De lijn is één van de maatregelen uit het programma Zichtbaar Slim Meetbaar van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Met ZSM gaat VenW de files te lijf. Een andere maatregel is de aanleg van tientallen spits- en plusstroken.

Kijk voor meer informatie op de website
http://www.08008002-rijkswaterstaat.nl