1 min

Tags in dit artikel

,

Zoekmachine Google heeft z’n AdWords-advertentieprogramma uitgebreid met diverse nieuwe functies. Adverteerders kunnen nu bijvoorbeeld bijhouden hoe vaak een klik op een betaalde link uiteindelijk resulteert in een zakelijke transactie. Google’s AdWords stelt adverteerders in staat om te bieden op een plaatsje bij de zoekresultaten die verband houden met de ingevoerde keywords. De advertenties verschijnen vervolgens als gesponsorde links naast de gewone, niet-betaalde resultaten.

Google heeft AdWorks inmiddels op drie manieren uitgebreid. De meest in het oog springende aanpassing betreft de genoemde mogelijkheid om de effectiviteit van de betaalde links te meten. Verder geeft Google z’n adverteerders de mogelijkheid om te profiteren van eventuele zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan de keywords waarvoor men reeds heeft betaald.

In tegenstelling tot andere advertentieprogramma’s houdt Google nu bovendien in de gaten hoeveel keer er geklikt wordt op de getoonde gesponsorde links. Advertenties die maar weinig verkeer genereren worden hierdoor automatisch minder prominent op de site geplaatst. Op deze manier hoopt Google z’n dienst zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de behoeften van de gebruikers. Volgens Google heeft de AdWorks-service zo’n 150.000 betalende klanten.