1 min

Tags in dit artikel

,

Met de groei van het aantal dvd-spelers in de Nederlandse huishoudens groeit ook de vraag naar de bijbehorende schijfjes. De dvd-markt groeide het afgelopen jaar met 143 procent in waarde. Dit blijkt uit de jaarcijfers van de NVPI, de branche-organisatie van de entertainment industrie. Rond de 20 procent heeft inmiddels een speler in huis.In aantallen was de stijging 184 procent. Dit komt neer op een omzet van 283.70 miljoen euro en een totaal van 13,9 miljoen verkochte schijfjes. In de verhuur deed de dvd het eveneens goed, hier steeg de omzet met 132 procent naar 61,5 miljoen euro. Er gingen ongeveer 20,5 miljoen schijfjes over de toonbank.

Op de dvd-markt komt volgens de NVPI bovendien steeds meer productvariatie. De consument kan tegenwoordig vaak al kiezen uit een simpele versie (met alleen de film) of de luxe versie met allerlei extra’s. Het populairste dvd-genre was in 2002 actie en avontuur. Een verrassende opkomst is het muziek-segment dat vorig jaar 18 procent van de dvd-verkoop markt uitmaakte. Dit is een flinke groei vergeleken met de vijf procent die muziekvideo in het verleden had.