7min

Tags in dit artikel

, ,

Het verslag

Inleiding

Begin deze maand werden we door Electronic Arts en Netgear uitgenodigd voor een persdemo over de allernieuwste trends op het gebied van home entertainment en gaming. Op 14 oktober was Techzine aanwezig bij deze persdemo, het verslag lees je hier.

Anytime, anywhere, any media, any screen

De aftrap van de bijeenkomst werd gegeven door Netgear, dat vertegenwoordigd werd door David Henry, Director Home Networking products en Drew Meijer, director of storage networking products. Volgens Henry is het aantal producten dat in verbinding staat met het internet of een thuisnetwerk de laatste jaren enorm gegroeid. Veel mensen hebben een telefoon die in verbinding staat met het internet, delen foto’s en andere content met elkaar via sociale netwerken, streamen video’s op hun televisie en ga zo maar door. Volgens onderzoekers van Parks Associates zijn er tot augustus 2009 meer dan 28 miljoen Xbox 360’s verkocht en maakt meer dan 17 miljoen hiervan gebruik van Xbox Live. Van die 17 miljoen gebruikt 30 procent zijn of haar Xbox om video’s te streamen.

Ook service providers bieden steeds meer content aan en overal ter wereld wordt de communicatieinfrastructuur sterk verbeterd. Desondanks is Netgear van mening dat mensen nog teveel gebonden zijn aan huis of aan één apparaat. Volgens het bedrijf willen mensen hun content die thuis opgeslagen is ook onderweg kunnen bekijken en content die ze op hun mobiel hebben staan ook op apparaten thuis afspelen. Daarnaast tref je bij de meeste mensen thuis nog een bekabeld netwerk aan, zeker als er fervent gegamed wordt of via het netwerk media gestreamd of bewerkt wordt.

Bij de meeste mensen is Netgear wel bekend van de netwerkproducten die het bedrijf maakt, maar volgens Henry wil Netgear meer en meer complete oplossingen gaan aanbieden. De nieuwe slogan die bij die strategie hoort is "Anytime, anywhere, any media, any screen". Kortom, je wilt alle content die je hebt altijd en overal kunnen bekijken. De producten die Netgear onder deze slogan zal lanceren moeten volgens Henry voldoen aan een aantal eisen. Zo moet het draadloze signaal altijd betrouwbaar zijn. Daarnaast moet de installatie en het beheer van apparaten en het delen van media eenvoudig zijn. Als laatste moet het ook leuk zijn om de apparaten te gebruiken. Als voorbeeld presenteerde Netgear tijdens de demo drie apparaten die aan deze slogan zouden moeten voldoen.

Digital Entertainer Live (EVA2000)

De EVA2000 is het kleine broertje van de EVA9150. Van de EVA9150 verscheen al eerder een review op Techzine. De EVA2000 kan gezien worden als het instapmodel van Netgears netwerkmediaspelers. Het apparaatje kan verbonden worden met het netwerk en kan dan media streamen vanaf een NAS of een pc in het netwerk. Ook kan het apparaatje media van een USB-stick afspelen, of diverse media van internet.


De interface van de EVA2000 is zeer eenvoudig gehouden zodat iedereen er mee overweg kan. Tijdens de demonstratie werd onder andere getoond hoe je een film vanaf een computer of NAS kunt streamen of een filmpje van YouTube kunt afspelen. Andere aardige feature is de mogelijkheid om de stream van diverse binnen- en buitenlandse televisiezenders te bekijken.

RangeMax Dual Band Wireless-N Gigabit Router (WNDR3700)

Volgens Henry is de nieuwe WNDR3700 de Ferrari onder de routers. Zoals van een degelijke n-router verwacht mag worden, kan deze router op twee frequenties uitzenden, namelijk de 2,4 GHz- en 5 GHz-band. Dat zorgt ervoor dat de router compatible is met 802.11g-apparaten, maar wel de maximale snelheid kan bereiken voor 802.11n-apparaten. Verder wordt een aangesloten USB-opslagapparaat meteen gedeeld met alle apparaten in het netwerk.


Een andere feature die Netgear heeft toegevoegd is de video-mode. In deze mode is niet de volledige snelheid beschikbaar, maar is het signaal wel een stuk stabieler, waardoor je stream niet zo snel zal haperen.

Netgear Stora

Als laatste presenteerde Drew Meijer van Netgear de Stora, de eerste NAS van het bedrijf die echt gericht is op consumenten. Het bedrijf had natuurlijk al de ReadyNAS, van de ReadyNAS Pro verscheen eerder een review op Techzine, maar die zijn zowel qua features als prijs op de meer professionele computergebruiker en kleinzakelijke gebruiker gericht.

De Stora moet voor iedereen in de familie te begrijpen en gebruiken zijn. De Stora kan in een thuisnetwerk geplaatst worden en bestanden delen met Mac OS X, Linux of Windows. Daarnaast ondersteunt de Stora ook UPnP en is hij DLNA-gecertificeerd, waardoor het afspelen van de media op mediaspelers in huis ook zonder problemen mogelijk moet zijn.


Het apparaat kan worden voorzien van twee harde schijven, maar enkel RAID 1 wordt ondersteund. Als je een tweede schijf in de Stora stopt wordt er dus automatisch een back-up gemaakt van de andere schijf. Mocht een van de schijven het begeven, dan plug je een nieuwe schijf bij en heb je weer een nieuwe back-up.

De echte kracht van de Stora is echter dat je content ook enorm eenvoudig kunt delen via het internet. Foto-albums die je op de Stora hebt aangemaakt voeg je met een klik op de knop toe aan je Facebook- of Flickr-profiel. Ook kun je muziek en filmpjes op de Stora streamen op je mobiele telefoon of muziekspeler, mits je natuurlijk verbinding hebt met het internet. Het is zelfs mogelijk om RSS-feeds van albums te maken. Vrienden of familie met een digitaal fotolijstje dat RSS-feeds kan uitlezen kunnen dan altijd de nieuwste foto’s van je zien.

Uiteraard kun je alle familieleden hun eigen share geven op de Stora en kun je instellen wie welke media mag zien. Minpuntje is wel dat je voor de uitgebreide internetondersteuning 19,99 dollar per jaar moet betalen. Wil je dat niet, dan kun je geen media van je Stora automatisch delen met Flickr, Facebook of je mobiele telefoon.

Overigens kun je van alle bovengenoemde producten binnenkort een review verwachten op Techzine.

Electronic Arts

Na de presentatie was het de beurt aan Electronic Arts. Ferry Brands, product manager bij EA liet weten dat online gaming een enorme vlucht aan het nemen is. Als praktijkvoorbeelden worden FIFA 10 en Spore genoemd. In het eerste weekend na de release van FIFA 10 werden er online meer dan 10 miljoen wedstrijden gespeeld en gamers hebben in Spore al meer levensvormen aangemaakt dan er in het echt op de wereld bestaan.

Daarom gaat Electronic Arts zich steeds meer richten op het online gebeuren. Een goed voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de game Battlefield Heroes, de gratis online shooter. Je betaalt niet voor de game, maar middels zogenaamde Battlefunds is het wel mogelijk om kleine aankopen te doen zoals nieuwe kleding en ervaringsboosts.

Aangezien EA verwacht dat de distributie van games ook steeds vaker digitaal zal zijn past het bedrijf zijn bedrijfsmodel daar op aan. De contacten met klanten worden directer en kwaliteit en service van online diensten worden steeds belangrijker. Door een van de aanwezige journalisten wordt de vraag gesteld of digitale distributie van games ook zal leiden tot lagere prijzen, maar dat is niet het geval, zo laat Brands weten. De huidige prijs van topgames vertegenwoordigt de waarde die de games bieden. Veel van de aanwezige journalisten zijn echter van mening dat een fysieke game toch wel meer waarde biedt dan een digitale game, het is gweoon leuk om een game in je kast te zetten en sommige special editions bieden ook nog leuke extra’s. Volgens Brands is het voordeel van digitaal downloaden vooral het gemak dat je gewoon thuis vanuit je luie stoel een game kunt downloaden.

EA is zich er echter van bewust dat digitale games ook een bepaalde meerwaarde moeten bieden, zeker ook ten opzichte van gekopieerde games. Het is geen geheim dat gekopieerde games een doorn in het oog zijn van de speluitgever en daarom wil het bedrijf ervoor zorgen dat mensen die de game kopen ook daadwerkelijk meer aan de game hebben dan mensen die de game illegaal downloaden. Zo zal EA bij meer en meer games ervoor gaan zorgen dat je alleen nog deel kunt nemen aan online multiplayersessies als je een originele game hebt en dat je als je de game koopt middels een code extra’s kunt unlocken in de game.

Daarnaast gaat EA zich ook meer richten op downloadable content en add-ons, een trend die bij meer uitgevers te zien is op Xbox Live en PlayStation Network. Op die manier kan een speluitgever tegen een kleine vergoeding de waarde van de game verlengen. Overigens volgt EA ook nieuwe ontwikkelingen als OnLive op de voet. Met OnLive worden games gestreamed vanaf een centrale server. De dienst is momenteel in bèta-fase in Amerika, maar als de dienst aanslaat en populair wordt dan is het zeer waarschijnlijk dat EA daar ook op zal inspringen.

Voor wat betreft de hardcore pc-gamer heeft EA nog goed nieuws. Volgens het bedrijf is de pc-gamesmarkt zeker niet dood, maar worden er gewoon andere games gespeeld op de pc. Voor games als simracers, strategiegames en mmorpg’s is de pc nog steeds een veelgebruikt platform, maar ook op het gebied van casual-gaming gebruiken steeds meer mensen de pc. Op de vraag of de hardcore-gamer wel zit te wachten op casual-games antwoordt Brands bevestigend. Volgens hem zijn arcade-games als Uno op de Xbox 360 enorm populair, terwijl de 360 toch bij uitstek gezien wordt als de console voor de hardcore-gamer. Anderzijds is er ook slecht nieuws, want waar vroeger consolegames ports waren van de pc-versie is dat nu steeds vaker andersom. Zo werd de console-versie van FIFA 10 door de media enorm goed gewaardeerd, terwijl de pc-versie een stuk minder scoorde.

De tijd zal uitwijzen welk platform het uiteindelijk overleeft, maar dat gaming zich meer en meer naar het wereldwijde web verplaatst is een ding dat zeker is.