2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Inleiding

Het is vrijdagmiddag half vier en ik zit in de laatste les van die dag, namelijk aardrijkskunde. Ik sla mijn boeken open en zie dat het deze les over globalisering gaat. Kort uitgelegd betekent globalisering dat landen steeds meer naar elkaar toegroeien en steeds meer afhankelijk van elkaar worden. Een van de oorzaken die voor globalisering zorgt zijn de MNO’s (multi national organisations). Een MNO is een bedrijf dat over de hele wereld vestigingen heeft en daardoor erg machtig kan zijn. Sarif Industries is een van deze MNO’s, maar dan niet in deze tijd maar om precies te zijn in het jaar 2027. Dit bedrijf heeft ook vestigingen over de hele wereld en maakt mechanische protheses genaamd augmentaties. Niet iedereen is echter blij met de macht van Sarif Industries. Het bedrijf wordt dan ook aangevallen door geaugmenteerde soldaten die dood en verderf achterlaten.



Ex-SWAT-agent Adam Jensen die werkt als beveiligingsagent voor Sarif pakt gelijk zijn wapen en gaat achter deze aanvallers aan. Dit komt hem echter duur te staan. Jensen wordt bij zijn nek gepakt en tegen een elektrische kast gegooid. Dit heeft zo’n impact dat hij bewusteloos neervalt. Zijn halve lichaam is vernield en kan alleen door middel van augmentaties weer terug tot leven worden gebracht. Nadat hij bijkomt, wordt het hem duidelijk dat zijn vriendin Megan die ook werkte voor Sarif door de aanvallers is vermoord. Adam laat het hier niet bij zitten en gaat na zes maanden revalidatie achter de aanvallers aan om wraak te nemen. Een reis met vele verrassingen staat op hem te wachten…

Geschiedenis, even terug in de tijd


Het is anno 2000 als de eerste Deus Ex het licht ziet. Dit spel nam de speler mee naar 2052 waar het economisch op zijn zachtst gezegd niet helemaal goed ging. Wereldwijd werd dit spel een groot succes en kreeg het zelfs "The Game Of The Year"-titel. Drie jaar later verschijnt het tweede deel Deus Ex: Invisible War dat zich afspeelde in 2072. De ontwikkelaar dacht het spel goed te doen door de RPG-elementen uit het spel te halen omdat volgens de ontwikkelaar dit een van de zwakkere punten was. Helaas zorgde dit voor veel negatief commentaar en werd het spel rechtstreeks de grond in geboord. Nu in 2011, nadat Square Enix de rechten heeft overgekocht, ziet het derde deel eindelijk het licht. Of dit spel weer zo goed is als vanouds, lees je in deze review.