Fujitsu start digitale transformatie van zijn hele bedrijf

Het Japanse Fujitsu begint aan een nieuw grootschalig project. Het hele bedrijf ondergaat een digitale transformatie. Hiermee wil het zijn werkzaamheden standaardiseren door één enkel systeem te gebruiken voor processen, data en IT. 

Tijdens een managementmeeting die afgelopen augustus plaatsvond, gaf het bedrijf al een idee van de planning. Fujitsu vertelde de ambitie te hebben de beste partner op het gebied van digitale transformatie te zijn voor zijn klanten. Daarom wil het bedrijf zijn talent en organisatie verder verbeteren. 

Fujitsu geeft aan dat de transformatie (genaamd Project Fujitra) een complete re-evaluatie en shift in bedrijfsprocessen, organisatie en bedrijfscultuur zal omvatten. Ook worden producten, diensten en bedrijfsmodellen onder de loep genomen. 

De focus van het project ligt bij het transformeren van rigide bedrijfsculturen, waaronder de huidige opzet van divisies gebaseerd op de industrie branche. Het doel is om continu te blijven aanpassen aan de constante veranderingen in de maatschappij.

Digitale transformaties gaan sneller dan ooit

In 2020 nam het tempo waarin digitale transformaties gebeurden gestaag toe. In april vertelde Microsoft CEO Satya Nadella dat hij sinds de lockdown twee jaar aan transformatie zag gebeuren in slechts twee maanden tijd. Bedrijven moesten zich in sneltreinvaart aanpassen aan een nieuwe manier van werken. 

De snelle transformatie werd mede mogelijk gemaakt door het overstappen naar de cloud. We zagen dan ook dat clouddiensten een enorme opmars maakten de afgelopen periode. Fujitsu heeft in Europa zelf geen clouddiensten, maar verkoopt diensten voor Microsoft en AWS.

Ingewikkeld proces

De intentie om systemen samen te voegen, wordt op technisch gebied waarschijnlijk het meest uitdagende onderdeel van Project Fujitra. “Door wereldwijd management, bedrijfsprocessen, data en IT te standaardiseren op een enkel systeem wordt het mogelijk grip te krijgen op de operationele status en voorspellingen te maken voor toekomstige omstandigheden. Het wordt voor elk niveau, van management tot het werkveld, mogelijk om real-time actie te ondernemen gebaseerd op de data en optimalisatie van werkzaamheden.” 

Het samenvoegen van alle interne processen op een enkel platform komt niet zonder risico. Allesomvattende ERP-projecten op een dergelijke schaal zijn tegenwoordig zeldzaam en vooral heel complex. Fujitsu geeft aan als onderdeel van het project ook een gemeenschappelijke digitale service te creëren die het hele bedrijf omvat en feedback van klanten en medewerkers verwerkt. Het wordt gebruikt om regelmatig kwantitatieve en kwalitatieve data te verzamelen en analyseren. Dit dient als de basis voor het maken van beslissingen. Het plan hierachter is dat Fujitsu beter op hoogte is van welke problemen er spelen en op basis hiervan geïnformeerde beslissingen kan maken.

Tip: Fujitsu Lifebook U9310X review: ruwe bolster met een warm hart