Meer dan helft Cisco omzet komt van software en diensten

Deze week maakte Cisco zijn financiële resultaten voor het volledige boekjaar bekend. Met het einde van boekjaar 2020 heeft Cisco zijn doel behaald om meer dan de helft van zijn omzet te halen uit software en diensten. Over het algemeen was de omzet lager dan verwacht vanwege de impact van COVID-19. 

“We zien dat klanten hun aankopen in bepaalde gebieden blijven uitstellen, terwijl ze hun uitgaven in andere gebieden juist verhogen totdat ze meer zicht hebben op het herstel van de wereldwijde economie.” Zo vertelt chairman en CEO Chuck Robbins tijdens een conferentiegesprek.

Tegelijkertijd heeft de pandemie ook een enorme en snelle verschuiving tot stand gebracht richting werken op afstand en automatisering. Hierdoor worden klanten steeds meer afhankelijk van het brede portfolio aan technologieën dat Cisco aanbiedt. Dit zorgde onder meer voor een sterke vraag naar Catalyst 9000, WebEx en andere SaaS-gebaseerde oplossingen. 

Focus op de toekomst

“De focus van Cisco op software en diensten blijft passen bij de behoefte van klanten, nu zij hun organisaties verder aan het digitaliseren zijn”, zegt Robbins in een statement. In de toekomst wil Cisco zijn R&D investeringen herbalanceren om te gaan focussen op nieuwe gebieden en klanten zo de beste en meest relevante technologie te blijven aanbieden. 

Robbins maakt bekend dat Cisco zijn R&D investeringen vooral gaat focussen op de volgende belangrijkste gebieden: 

  • Cloudbeveiliging en samenwerking in de cloud
  • Verbeteringen voor educatie en gezondheidszorg
  • Verbeterde automatisering voor bedrijven
  • De toekomst van werken
  • Applicatie inzichten en analyses

Naast deze nieuwe focuspunten, blijft Cisco zich richten op de volgende gebieden, welke een snelle groei hebben doorgemaakt tijdens de pandemie:

  • Multicloud-investeringen
  • 5G en WiFi 6
  • 400-gig
  • Optisch netwerken
  • Next-generation silicon
  • AI

Met deze nieuwe investeringen op het gebied van R&D wil Cisco de nieuwe fase van de transformatie van het bedrijf definiëren. Daarbij maakt Robbins bekend zijn klanten te willen voorzien van de beste en meest relevante innovaties, gebracht op een simpele en makkelijk te consumeren manier.