2min

Tags in dit artikel

, , ,

Acer wil optimaal gaan profiteren van opkomende economieën zoals China en Brazilië. De Taiwanese fabrikant wil proberen Hewlett-Packard voorbij te streven als ’s werelds grootste notebook en netbook fabrikant als het gaat om afzet.

BRICS-landen bestaan uit Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika en zijn de snelst groeiend economieën hedendaags. Om hiervan optimaal te profiteren wil Acer zijn afzet met name daar vergroten. China en Brazilië zijn hierin de grootste sleutel tot het succes, aldus Gianfranco Lanci, Chief Executive Officer bij Acer. Dhr. Lanci ziet het herstel van de crisis als een kans om meer te gaan afzetten.


De sterkte groei ziet men in het algemeen bij de BRICS-landen vandaar dat de CEO verwacht dat de Chinese markt op den duur de samengevoegde Europese en Afrikaanse markt plus het Midden Oosten zal overtreffen. De Amerikaanse consument wordt hierdoor op plek drie neergezet door Acer.

De groei die bewerkstelligd zal worden in China is 3% op de notebook markt. Momenteel houdt het bedrijf slechts 7% van de totale markt in handen relatief weinig als men kijkt naar de Lenovo Group die meer dan een derde bezit. HP en Dell doet het momenteel met respectievelijk 14,3% en 8,2% beide beter dan Acer.

Google als partner


Google mag zich dan wel terugtrekken uit de Chinese-markt. Acer is bezig met een laptop die het besturingssysteem Chrome zal bevatten. Op de vraag of het voor Acer niet nadelig is dat Google uit de markt vertrek zei hij geen problemen te verwachten. Het zou in ieder geval de verkoop van de laptops niet aantasten.

Ook gingen de berichten de ronde dat Toshiba eventueel overgenomen zal worden door Acer. Echter vertrouwt het bedrijf liever op organische (eigenhandig marktaandeel veroveren) groei dan dit te doen door middel van acquisitie. Beide bedrijven geven aan niet in gesprek te zijn om delen onderling te verkopen.