3min

Nadat de 27-inch iMac-modellen maanden lang geplaagd werden door problemen in de vorm van flikkerende en gelige beeldschermen, maakte Apple vrijdag bekend dat de problemen door een tweetal software-updates uiteindelijk toch zouden zijn opgelost.

Een woordvoerder van het bedrijf verklaarde dit vrijdag tegenover gadgetwebsite Gizmodo, die de problemen met de 27-inch iMac-modellen de afgelopen tijd nauwlettend in de gaten heeft gehouden. Eerder deze week verbeterde de levertijd van de bewuste iMac-modellen nog naar 3-5 werkdagen (VS), nadat deze eerst 5-7 werkdagen bedroeg.

Sommige consumenten moesten soms zelfs tot wel drie weken op hun nieuwe iMac wachten. Op een gegeven moment ging er zelfs het gerucht dat Apple, naar aanleiding van de problemen, een productiestop voor de bewuste iMac-modellen zou hebben afgekondigd. In een verklaring werd dit gerucht ontkend en werd gesteld dat het bedrijf moeite zou hebben om aan de vraag te kunnen voldoen.

"We hebben de problemen die flikkerende beeldschermen en een gelige tint veroorzaakten opgelost", verklaarde de Mac-fabrikant tegenover de website. "Klanten die denken dat hun iMac dergelijke problemen heeft kunnen het beste contact opnemen met AppleCare", aldus Apple. De verklaring is de eerste officiële erkenning dat er problemen met de iMac-modellen waren/zijn. Eerder heeft het bedrijf wel een tweetal software-updates vrijgegeven waarvan de eerste in veel gevallen de problemen niet wist op te lossen.

De vernieuwde iMac-lijn bestaande uit 21,5- en 27-inch-modellen is sinds oktober vorig jaar verkrijgbaar en kort daarna kwamen de eerste problemen met de 27-inch-modellen al aan het licht, de kleinere 21,5-inch-modellen lijken gespaard te zijn. Het ging hierbij om problemen met de LED-beeldschermen van de computers. Spontaan aan en uit gaan van de schermen, flikkeren en het vertonen van een gelige tint waren enkele symptomen van het probleem.

In december vorig jaar kwam Apple met een eerste oplossing in de vorm van een firmware-update voor de grafische kaart, maar dat bleek in veel gevallen niet afdoende om de problemen op te lossen. Twee maanden later, in februari van het nieuwe jaar, volgde vervolgens een tweede software-update, die specifiek gericht was op de firmware van het beeldscherm zelf en sindsdien lijkt het erop dat de problemen zijn verdwenen. Veel gebruikers meldden na het installeren van de tweede update dat de problemen zijn opgelost.

Gizmodo prijst Apple dat het bedrijf uiteindelijk toch kleur bekend heeft, maar vindt een kleine nuance wel op zijn plaats. Hoewel de problemen met flikkerende problemen inderdaad door de laatste firmware-update lijken opgelost, blijken er volgens de website nog wel wat mensen te zijn wiens iMacs een gelige tint vertoont. Bij sommigen is hun iMac zelfs al meer dan drie keer vervangen, zonder positief resultaat. Wel stelt dat de website vast dat het aantal meldingen drastisch is afgenomen sinds de laatste software-update of in ieder geval positiever is dan voorheen.

Hoewel Gizmodo het een ‘schande’ noemt dat Apple vooralsnog de gelige tint-problemen niet compleet uit de iMac-lijn heeft weten te verbannen, is de website wel van mening dat het lovenswaardig is dat Apple nu – na 16 weken in de ontkenningsfase te hebben geleefd – eindelijk kleur bekend heeft. De website raadt, na eerst lange tijd een negatief advies te hebben geuit, lezers nu weer aan om een iMac te kopen. Het advies is wel om nieuwe iMac-modellen direct na ontvangst te testen op eventuele beeldschermproblemen.

In de Nederlandse Apple Store staat momenteel nog een levertijd van twee weken voor de 27-inch iMac-modellen, nadat die eerst ook al op drie weken heeft gestaan. De goedkopere 21,5-inch-modellen kunnen echter gewoon binnen 24 uur geleverd worden. Het is onduidelijk waarom de levertijd voor de 27-inch-modellen zo lang is, maar mogelijk heeft dit te maken met een combinatie van de problemen en de grote vraag naar de computers. Naar verwachting zal de levertijd nog wel verbeteren.