Leuvense Inmanta gaat netwerk BICS automatiseren

Inmanta, een spin-off van de KU Leuven, gaat het netwerk van internationale telecomprovider BICS voorzien van een automatiseringslaag. Die moet het beheer eenvoudiger maken en de diensterlening naar de klanten toe verbeteren.

Telecomspecialist BICS gaat zijn netwerk voorzien van een automatiserings- en abstractielaag. Het gaat daarvoor in zee met Inmanta, een spin-off van de KU Leuven die de laatste jaren software ontwikkelden om de abstractie van complexe telecomnetwerken mogelijk te maken. Inmanta bouwde zijn Service Orchestrator om netwerk en diensten end-to-end te automatiseren.

Sneller innoveren

Het systeem is gebaseerd op intentie gebaseerde programmatie. Dat betekent dat ontwikkelaars relatief eenvoudig aan de software kunnen duidelijk maken wat een ze precies willen bewerkstelligen, waarna de Service Orchestrator het zware werk doet.

Concreet zal de Inmanta Service Orchestrator Bics in staat stellen om sneller, efficiënter en productiever te zijn dankzij de krachtige modelleertaal. Dat maakt het mogelijk om sneller nieuwe diensten voor klanten uit te rollen over het netwerk heen. In een eerder gesprek met Techzine vergeleek Inmanta-CEO Stefan Walraven de workflow met Netflix of Amazon. Die bedrijven rollen dagelijks nieuwe mogelijkheden en producten uit over hun complexe netwerken. Met de Service Orchestrator kan een telecomoperator als BICS aan een gelijkaardige snelheid innoveren in zijn aanbod.

Betrouwbaarheid

De software zorgt verder voor extra betrouwbaarheid van de diensten op het netwerk. Loopt er bijvoorbeeld iets mis met een virtuele machine die een bepaalde dienst verzorgd, dan zal de Orchestrator dat detecteren en corrigeren door de workload naar een nieuwe VM te verschuiven. Tot slot wijst Inmanta op de wendbaarheid en flexibiliteit van het uitbreidbare framework van het product.

“We geloven sterk dat netwerkautomatisering de toekomst van ons netwerk zal vormgeven”, illustreert BICS-CTIO Yaunese Aazibou. “Het beheer wordt makkelijker en efficiënter terwijl we onze klanten een betere ervaring kunnen bezorgen.” Inmanta wilde het grote nieuws oorspronkelijk op het Mobile World Congres in Barcelona delen, maar dat werd afgelast uit angst voor het Coronavirus.

Lees ook ons stuk over Inmanta op de beurs vorig jaar: Belgen op MWC: Inmanta maakt telco’s flexibel en agile