Seagate Lyve Drive Mobile is matroesjka-pop voor data

Seagate lanceert met Lyve Drive Mobile een nieuwe line-up van externe hardware met daarin eigen harde schijven. De toestellen dienen om data snel te verzamelen, te verplaatsen en uiteindelijk te integreren in een datacenteromgeving.

Ook Seagate merkt dat de trend van centralisatie stilaan plaatsmaakt voor een meer gespreide IT-aanpak. Steeds meer workloads verhuizen naar de edge, waar ze efficiënt kunnen draaien zonder dat alle gegevens telkens heen en weer naar de cloud moeten. Data gegenereerd in dergelijke edge-scenario’s moet uiteindelijk wel bij een centraal datacenter raken voor opslag en analyse, en dat is niet altijd even eenvoudig. Denk aan gegevens gegenereerd op een filmset, tijdens tests met autonome wagens of tijdens een wetenschappelijke expeditie in de natuur ver weg van een glasvezellijn.

Nieuw portfolio

Om tegemoet te komen aan dergelijke scenario’s lanceert Seagate op CES in Las Vegas Lyve Drive Mobile. Dat is een nieuw portfolio van externe opslagtoestellen op maat van enterprise-workloads. Concreet wil dat zeggen dat Seagate de toestellen voorziet van Exos-enterprise-schijven, in contrast met Ironwolf-NAS-drives die we doorgaans terugvinden in externe opslagapparaten van bijvoorbeeld LaCie.

Het hele portfolio werkt modulair en is bedoeld om de reis van data vanaf het moment dat ze gegenereerd worden tot in het datacenter te ondersteunen. Zo zijn er eerst en vooral 1 TB CFexpress flash-kaartjes die bijvoorbeeld in camara’s of andere randapparatuur passen. Die kaartjes worden vervolgens uitgelezen door de Lyve Drive Card Reader.

Arrays met HAMR en dual actuator

De lezer past dan weer in een mount die waarmee je het ding in een modulaire array kan klikken, waar ook schijven in passen. Die Lyve Drive Modular Array heeft vier bays en kan met meer overweg dan de Card Readers alleen. Zo is er de Lyve Drive Cartridge die dezelfde formfactor heeft met een enkele U.2-drive bevat. De Modular Array kan je optioneel uitrusten met Exos 2X14-drives die gebruik maken van Seagates splinternieuwe dual actuator-technologie. Het is de eerste keer dat die drives in het wild beschikbaar komen.

In een vrijwel identieke vormfactor is er de Lyve Drive Mobile Array. Op CES demonstreert Seagate dat product voorzien van zes 18 TB Exos-drives met HAMR-technologie aan boord, goed voor in totaal 108 TB aan opslag. De Modular Array dient om data van onder andere de flash-kaartjes te aggregeren, de Mobile Array is een soort robuuste mobiele NAS.

Verschepen en kopiëren

Omdat beide dingen een identieke formfactor hebben, passen ze vlot in de volgende laag van Lyve Drive-hardware. De Live Drive Array Shipper is een gesloten doos om de data veilig te vervoeren richting bijvoorbeeld een datacenter. Aangekomen in dat datacenter komen we aan het sluitstuk van het portfolio: de Lyve Drive Rackmount Receiver.

Het hele systeem is een soort matroesjka-pop voor opslag, waarbij de kleinste eenheden telkens in grotere exemplaren passen om zo uiteindelijk tot het datacenter te raken (klik op de afbeelding voor grotere versie)

Als buitenbeentje is er nog de Lyve Drive Shuttle. Dat toestel heeft 16 TB aan flash-opslag aan boord en dient om data van externe bronnen te verzamelen zonder dat daar een laptop voor nodig is. Bedienen gaat gewoon via het e-ink-scherm.

Boeiende totaaloplossing

Met Lyve Drive Mobile wil Seagate een totaaloplossing bieden voor de veilige opslag en transfer van gegevens gegenereerd aan de edge naar de core, in casu het centrale datacenter. Klassieke datatransfer via het publieke internet is in veel scenario’s veel te traag, waardoor organisaties doorgaans hun toevlucht zoeken tot externe drives. De workflow an sich is dus niet nieuw, de overkoepelende allesomvattende oplossing is dat wel. We zien wat op het eerste zicht een handig systeem is dat een antwoord biedt aan mensen die zich afvragen wat nu de beste manier is om hun edge-data op een structureel eenvoudige manier in het datacenter te krijgen.

Dat de oplossing waardevol en nuttig is, moet Seagate nu zelf nog beter communiceren. Met buzzwords als ‘datasfeer’ en slogans als ‘Sluit onze oplossingen aan en ze zullen werken in uw omgeving’ (liefst) zullen weinig mensen overtuigd worden, maar onder de gedeukte marketingmotorkap zit wel degelijk een technisch boeiend portfolio.