Telenet moderniseert parkeerervaring luchthaven Charleroi met slim netwerk

Samen met de luchthaven van Charleroi ontwikkelde Telenet een moderne parkeerervaring die gebruik maakt van een app, camera’s en sensoren. Zo kan je vooraf een plaats reserveren voor de wagen en rijd je binnen en buiten zonder ticket.

Vorig jaar ging de luchthaven van Charleroi een strategische samenwerking met Telenet aan inzake IoT. Vandaag pakken de twee bedrijven uit met het eerste concrete resultaat van de samenwerking. Telenet maakte het aanwezige wifi-netwerk krachtiger, en implementeerde een slim parkeersysteem op de luchthaven. Dat ‘Smart parking’-systeem werd in eerste instantie uitgerold op 500 plaatsen van de P1-parking, maar kan verder uitgebreid worden.

Vlotte parkeerervaring

Intelligente sensoren en een camera in de parking werden gelinkt aan een snel glasvezelnetwerk. De data wordt gekoppeld aan een back-end-systeem van waaruit nieuwe functies naar de luchthaven-app gepusht worden. Wie op reis gaat via Charleroi en zijn wagen wil parkeren, kan nu vooraf via de app een plaats reserveren. Bij aankomst herkent het slimme systeem de nummerplaat en gaat de slagboom automatisch open. Eens in de parking wordt de klant automatisch begeleid naar een vrije plek.

Bij terugkomst in het Belgenland zorgt de app er vervolgens voor dat de klant de weg naar zijn wagen terugvindt. Uitrijden gebeurt opnieuw volautomatisch zonder ticket. Telenet en de luchthaven zullen het systeem nu eerst evalueren alvorens ze beslissen over een verdere uitrol ervan. In de toekomst plannen de twee verdere functionaliteit voor gebruikers. Zo moet het mogelijk worden om vanop vakantie de geparkeerde wagen te monitoren.

Locatiediensten

Het netwerk wordt verder in combinatie met bluetoothbakens gebruikt om reizigers vanaf hun aankomst tot aan hun vliegtuig doorheen de luchthaven te begeleiden. Nauwkeurige locatiebepaling helpt de klant opnieuw via de app om de weg te vinden. De service heeft vanzelfsprekend ook een commercieel kantje. Zo zullen klanten op basis van profiel en locatie bijvoorbeeld kortingscodes ontvangen voor de winkels in de luchthaven.

Langs de kant van de luchthaven helpt het slimme netwerk voor een beter management van de aanwezige reizigers. Zo kunnen de passagiersstromen, de veiligheid en de totale organisatie van de luchthaven worden geoptimaliseerd.