1 min

Tags in dit artikel

,

Internetgebruikers kunnen een beter idee krijgen van de manier waarop ze online in de gaten worden gehouden met behulp van nieuwe richtlijnen. Internetbedrijven wordt verzocht zich vrijwillig aan deze regels te houden. De voorgestelde richtlijnen richten zich onder meer op de zogenoemde ‘web bugs’, minieme bestandjes die door website-beheerders kunnen worden ingezet om het surfgedrag van de internetgebruiker te volgen. Web bugs zijn al langere tijd omstreden, omdat de gebruiker er niets van merkt dat hij of zij in de gaten wordt gehouden. De nieuwe richtlijnen zijn opgesteld door een industriegroep bestaande uit privacy-organisaties, US Postal Service, Microsoft en online advertentiebedrijf DoubleClick. Als het aan genoemde organisaties ligt moeten internetondernemingen de gebruiker waarschuwen indien web bugs gebruikt worden.

Ook moet duidelijk zijn welke informatie wordt verzameld en hoe de gegevens zullen worden gebruikt. Verder moet de consument toestemming geven als persoonlijke gegevens als e-mailadressen en telefoonnummers aan derde partijen worden doorgegeven of verkocht.

Omdat het slechts gaat om richtlijnen hoeven bedrijven zich niet aan het voorstel te houden. De regels zijn opgesteld om verwarring bij de consument te voorkomen. Bovendien moeten ze het wantrouwen ten opzichte van internetbedrijven en -diensten wegnemen.