Googles Flutter wint aan populariteit in bedrijven

Zo’n twee miljoen ontwikkelaars maakten de voorbije twee jaar reeds gebruik van Flutter, het UI-framework van Google om cross-platform apps te bouwen. Bovendien wint de toolkit aan populariteit bij bedrijven.

Dat maakte Tim Sneath, Group Product Manager voor Flutter en Dart bij Google, bekend in een blogpost. Nu Googles ontwikkelaarconferentie I/O is afgelast vanwege de coronapandemie, geeft Sneath langs virtuele weg een stand van zaken mee.

Flutter is een UI-framework dat toelaat om cross-platform applicaties te bouwen voor mobiel, desktop en het web, zonder dat je de code telkens helemaal van nul moet schrijven. Het is vergelijkbaar met React Native van Facebook of Xamarin van Microsoft, maar hinkt nog achter op die twee in marktaandeel.

Lees ook: Wat is Flutter? Google kijkt verder dan Android en iOS

Sneath deelt enkele cijfers die moeten aantonen dat de populariteit van Flutter in de lift zit. Het gebruik groeide in maart met 10 procent ten opzichte van februari. Ondertussen staan er al 50.000 Flutter-apps in de Google Play Store, waarvan 10.000 in de voorbije maand werden toegevoegd.

Sinds Flutter tijdens Google I/O in 2018 officieel werd gelanceerd, hebben al twee miljoen ontwikkelaars Flutter-apps gebouwd. Ongeveer een half miljoen ontwikkelaars gebruikt de toolkit op maandelijkse basis. Het meeste ontwikkelwerk, zo’n 60 procent, gebeurt op Windows, gevolgd door 27 procent op macOS en 13 procent op Linux.

Zakelijk gebruik neemt toe

Meer dan een derde (35%) van de Flutter-gebruikers is volgens Google professioneel actief in een start-up, terwijl een vierde (26%) voor een groter bedrijf werkt.

“Het gebruik van Flutter groeit vooral snel onder zakelijke klanten”, weet Sneath. “Ons onderzoek blijft aantonen dat de mogelijkheid om highly-branded experiences te bouwen, die meerdere platforms ondersteunen, een belangrijke reden is waarom grotere bedrijven voor Flutter kiezen.”

Nieuwe releaseprocedure

Tot slot stipt Sneath nog een wijziging in de releaseprocedure van Flutter aan om de stabiliteit en voorspelbaarheid van releases te verbeteren. “Vanaf de april-release van Flutter gaan we over op een branching-model met een stabilisatieperiode voor bèta- en stabiele releases. We zullen nu aan het begin van de maand vertakken voor een bètaversie en deze release stabiliseren.” Ongeveer ééns per kwartaal wordt de huidige bèta gepromoveerd tot de stabiele release.

Google maakte ten slotte van de gelegenheid gebruikt om ook de releaseprocedures en -kanalen van Flutter en Dart op elkaar af te stemmen. Dart is de programmeertaal die wordt gebruikt in Flutter. Als gevolg van de aanpassing is voor Dart een bètakanaal toegevoegd en worden toekomstige releases gesynchroniseerd.