2min

Tags in dit artikel

, , ,

Sinds begin dit jaar is de markt voor betaalde muziekdownloads gegroeid met 36 procent, aldus GfK Benelux. Deze stijging heeft voornamelijk te maken met de bekendheid van videosite YouTube en de mogelijkheid van iTunes om nummers online aan te schaffen.

"Er is dit jaar een behoorlijke sterke stijging gaande bij de betaalde muziekdownloads. De sprong is behoorlijk te noemen." aldus Laurens van den Oever. De stijging is 36 procent, gezien over de afgelopen zes maanden van dit jaar. Van den Oever vermoed dat de groei voornamelijk komt door YouTube die links naar betaalde sites bij videoclips plaatst. YouTube doet dat nog maar sinds begin dit jaar. Radio538 en Nokia Music zijn ook grote namen naast iTunes die voor een grote groei hebben gezorgd.

Vorige week stelde een Kamercommissie over auteursrecht een rapport op, hierin werd gemeld dat een legale manier voor onbetaald downloaden hier in Nederland nog niet ver genoeg ontwikkeld is. Het aantal betaalde downloads blijft ondanks de sterke groei, nog steeds onder de tien procent van de totale markt.

Er is nog geen data vrijgegeven over betaalde videosites in Nederland, maar Gfk Benelux houdt wel statistieken bij over deze sites. "Die markt is nog heel beperkt. In 2010 verwachten we een flinke groei voor video-on-demand. Dan zullen de filmmaatschappijen ook in Nederland de terugval van dvd-verkopen willen compenseren via betaalde downloads. Daar zetten de filmstudio’s nu vol op in. In Amerika gebeurt het al en hier spelen partijen als UPC, Ziggo en KPN wat dat betreft een belangrijke rol." aldus Van den Oever.