1 min

Tags in dit artikel

,

Gisteren onthulde de Franse autobouwer PSA Peugeot Citroën in samenwerking met de Franse researchorganisatie CEA de kleinste brandstofcel voor auto’s.

Genepac, de brandstofcel neemt 57 liter ruimte in beslag en is geschikt voor kleinere personenwagens. Hij is 80 kilowatt, met een bereik van 500 kilometer, wat al meer is dan de vorige generaties brandstofcellen, maar echter nog altijd onvoldoende is voor een dagdagelijks autogebruik.

Door waterstof te mengen met zuurstof produceren brandstofcellen zelf hun elektriciteit in tegenstelling tot accu’s of batterijen, die enkel dienen als opslagmedium voor elektische energie.

Daarnaast komt bij het opwekken van deze energie geen schadelijke uitlaatgassen vrij, enkel stoom, die in de vorm van water naar buiten kan worden afgevoerd.
Om die reden worden deze brandstofcellen dan ook gepromoot als een milieuvriendelijk alternatief voor motoren op basis van diesel of benzine.

De technologie staat echter nog niet helemaal op punt, geeft ook PSA Peugeot Citroën toe. Niet alleen vanwege het beperkte bereik, maar ook vanwege de prijs.
Brandstofcellen worden onder andere gemaakt van platina, wat een kostbaar edelmetaal is. Daarnaast hebben brandstofcellen ook moeilijkheden met opstarten bij koudere temperaturen.