EU dwingt 20 techgiganten om marktpositie in te perken

EU-regelmakers stellen een zogenaamde hitlist samen met tot 20 internetbedrijven die moeten voldoen aan nieuwe en strengere regels. Het doel is om de marktpositie van deze bedrijven te beperken. 

De grote platformen die op de lijst komen, moeten voldoen aan strengere regels dan kleinere concurrenten. Waarschijnlijk worden de tech giganten verplicht om data met concurrenten te delen en moeten ze transparanter zijn over hoe ze informatie verzamelen. 

De EU stelt de lijst samen op basis van criteria zoals marktaandeel, omzet en de hoeveelheid gebruikers. Het is nog niet zeker hoeveel en welke bedrijven precies op de lijst komen, maar we kunnen erop rekenen dat giganten als Facebook, Google, Amazon en Apple er sowieso op zullen staan. Ook bedrijven die dusdanig machtig zijn dat concurrenten niet kunnen functioneren zonder het platform te gebruiken, kunnen deel uitmaken van de hitlist.

Minder macht voor techbedrijven

De strengere regulering voor grote techbedrijven is onderdeel van een proces waar de EU al een tijd mee bezig is: tech giganten dwingen hun bedrijfsvoering te veranderen, zonder dat daar een volledig onderzoek voor te hoeven doen om uit te zoeken of ze bestaande wetten hebben overtreden. De hitlist komt voort uit klachten dat de huidige regelgeving nog tot weinig actie heeft geleid en er daardoor momenteel geen eerlijke concurrentie mogelijk is. 

Met de strengere regels zoekt de EU een manier om zijn macht uit te oefenen die verder gaat dan het geven van boetes. Bedrijven zien dergelijke boetes nog te veel als bijkomende kosten die nu eenmaal horen bij het zakendoen. Door bedrijven te verplichten hun data met concurrenten te delen, hoopt de EU een daadwerkelijke verandering teweeg te brengen in het speelveld.

Niet iedereen positief over de strengere regels

Naar verwachting richt de hitlist van de EU zich vooral op Amerikaanse bedrijven. Dit maakt de actie wat controversieel en kan zorgen voor frictie tussen Washington en Brussel. Naast Washington kunnen we erop rekenen dat de grote techplatformen ook sterk tegen de strengere regels zijn. Toch lijkt het de EU steeds beter af te gaan om techbedrijven te reguleren. 

Naast de strengere regels voor de hitlist, is de EU ook bezig met het voorbereiden van een voorstel om de internetregels te herzien. Dit is in de afgelopen twintig jaar niet meer gebeurd. We verwachten de voorstellen voor de nieuwe Digital Services Act in december te zien. Met het voorstel wil de EU de verantwoordelijkheid van platformen vergroten als het gaat om illegale content of producten die online worden verkocht.

Tip: Europa overweegt ban van 5 jaar op gezichtsherkenning in openbaar