1 min

Tags in dit artikel

Uit de gegevens van Microsoft blijkt dat de softwaregigant 1,505 miljard euro verdient heeft aan de Vista-capable-logo’s. Deze logo’s konden, uiteraard tegen betaling, gebruikt worden op computers waar een Windows Vista-versie op kon draaien, toen Vista nog niet uit was.

De gegevens werden publiekelijk toen Microsoft de gegevens moest openbaren doordat er een rechtszaak tegen de reclamecampagne loopt. Volgens de aanklagers, die hiervoor een expert hebben ingehuurd die les geeft aan de universiteit van Washington, zijn er gedurende 2006 en 2007 ongeveer 19,4 miljoen computers over de toonbank gegaan waar Windows Vista op kon draaien.

Microsoft is de actie oorspronkelijk gestart om te zorgen dat de computer-verkoop niet zou stagneren in de maanden dat Windows Vista nog niet uit was. De sticker garandeerde echter alleen dat de basic-versie draaide, hierdoor voelden veel kopers zich misleid.

De hele affaire rond de Windows Vista capable-logo’s heeft al even geduurd. Zo was de top van HP het niet eens met de beslissingen van Microsoft, om de sticker ook in te zetten bij computers die alleen Basic kunnen draaien. Intel was echter wel blij met de sticker, waarschijnlijk omdat de chipmaker anders met een hoop low-end grafische-chips zou blijven zitten. Steve Ballmer heeft toen besloten de actie gewoon door te zetten.

De actie is later wel opgesplitst in twee verschillende soorten. Zo had men de gewone sticker en de Windows Vista Premium-ready-sticker. In april wordt de rechtszaak over deze reclamecampagne hervat.