Adobe’s Customer Data Platform centraliseert marketinganalyses

Adobe heeft zijn nieuwe Customer Data Platform (CDP) gelanceerd. Het volledige klantgegevensplatform bevat een categorie oplossingen waarmee bedrijven hun marketinganalyses kunnen centraliseren.

Zes maanden geleden bracht Adobe CDP al als bètaversie uit, maar nu is het dus algemeen beschikbaar. Bovendien heeft Adobe ook nog twee andere tools aangekondigd, die marketeers helpen om een beter inzicht te krijgen in hun beoogde kopers, aldus Silicon Angle.

Centrale plek

CDP stelt marketeers in staat om uit kopersrecords uit verschillende bronnen op te halen. Denk dan onder meer aan verkooppuntsystemen en de website van een bedrijf. Het nieuwe klantgegevensplatform voegt al deze gegevens vervolgens samen tot één gebruikersprofiel, waardoor marketeers op één plek toegang krijgen tot de online aankoopgeschiedenis van klanten, winkelbezoeken, app-activiteit en andere nuttige gegevens.

Machine learning-modellen

Het nieuwe Customer Data Platform bevat bovendien een grafische interface, die werknemers kunnen gebruiken om patronen in klantactiviteit te vinden. Ook heeft het een ingebouwde machine learning-modellen om gebruikers te helpen bij complexere taken. Ondanks dat CDP analyseprojecten vereenvoudigd door alle benodigde gegevens samen te brengen op één plek, hebben marketeers nog wel steeds andere tools nodig om kennis uit die gegevens te halen. Adobe ontwikkelde hiervoor eerder al Customer Journey Analytics

Adobe is overigens niet de eerste fabrikant die een dergelijk platform heeft ontwikkeld. Zo introduceerde Oracle vorig jaar nog de concurrerende CDP-oplossing CX Unity. Salesforce lanceerde eenzelfde soort oplossing: het Customer 360-platform.

Experience Platform

Naast CDP heeft Adobe nog een paar andere nieuwe producten aangekondigd. Zo wordt er een tool gelanceerd die taken synchroniseert tussen zijn Experience Platform en Adobe Campaign marketing suites, plus een set functies voor gegevensbeheer voor het Experience Platform. Organisaties die al gebruik maken van de Adobe suite zijn nu in staat om beperkingen in te stellen voor de manier waarop hun marketingteams toegang krijgen tot klantrecords. Deze functie moet ervoor zorgen dat analyseprojecten voldoen aan de relevante privacywetgeving GDPR.