Microsoft Teams voegt belangrijke nieuwe functie toe

Microsoft maakt zijn nieuwe app Microsoft Lists algemeen beschikbaar als toevoeging aan zijn populaire Teams samenwerking en videoconferentie app. De Lists-applicatie is per direct beschikbaar voor alle overheden en commerciële gebruikers van Microsoft 365. 

De Lists-app is ingebouwd in het Microsoft Teams-platform en kan je vandaag installeren. Met deze nieuwe stap wil Microsoft zijn Teams-platform hervormen om beter te laten passen bij de behoeften van verschillende klanten. De focus hierbij ligt op industrieën met sterke vereisten voor bescherming van data, zoals de gezondheidszorg, banken en overheid. 

Sinds zoveel mogelijk mensen vanaf maart moeten thuiswerken, krnt Microsoft Teams een sterke groei in gebruikers. Waar Microsoft Teams in maart nog 44 miljoen gebruikers telde, is het aantal dagelijkse gebruikers inmiddels gestegen naar 75 miljoen. 

Wat kun je verwachten van Microsoft Lists?

Microsoft Lists biedt een systeem aan kolommen en rijen zoals een spreadsheet, maar dan met een aantal kleine aanpassingen. Microsoft hoopt dat Lists gebruikers helpt om op de hoogte te blijven van belangrijke kwesties waar een team aan moet werken. 

De tool is veelzijdig genoeg voor het bijhouden van patiëntgegevens, leningen, bezitten, routines, contacten, inventaris en nog veel meer. Gebruikers kunnen weergaves aanpassen, slimme regels opstellen en waarschuwingen instellen en zo de dienst volledig aanpassen aan hun behoeften. Om het makkelijker te maken, zijn er ook vooraf gemaakte templates voor het creëren van lists. 

De Lists-app biedt vijf voornaamste mogelijkheden:

  • Het creëren van nieuwe lijsten vanuit het niets, op basis van templates, van een tabel in Excel of vanuit een bestaande lijst. Er zijn acht standaard templates en drie templates voor specifieke industrieën: Patiënten, Leningen en Incidenten. 
  • Het importeren van bestaande teamlijsten als nieuwe tabbladen. 
  • Alle standaard lijst functies waartoe je toegang hebt in SharePoint web: soorten columns, het opmaken van weergaves, snelle bewerkingen, exporteren naar Excel, sorteren en filteren. 
  • De mogelijkheid om een kanaal te maken voor een gesprek over een onderdeel in de lijst.
  • Alle acties van gebruikers in de lijst worden bijgehouden en opgeslagen, zodat ze later terug te zien zijn. 

“De visie van de Lists-app in Teams is om alle manieren voor samenwerking en communicatie samen te brengen tot lijsten en onderdelen op een lijst. Zo wordt het makkelijker om werk gedaan te krijgen”, legt Ansuman Acharya uit, product manager in de healthcare-divisie van Microsoft.

Tip: Microsoft Teams gaat tot 49 mensen tonen tijdens videogesprek