Salesforce Anywhere maakt werklocatie irrelevant

Salesforce lanceert Salesforce Anywhere. Dat is technologie waarmee een heel bedrijf naadloos kan samenwerken, los van de locatie van individuele werknemers. Integratie staat centraal.

Op zijn digitale TrailheadDX-event introduceert Salesforce Salesforce Anywhere. Onder die noemer leeft een verzameling van technologieën die het mogelijk maakt voor werknemers van Salesforce-bedrijven om hun job van overal uit te voeren. “Samenwerken gaat vanop ieder toestel en iedere locatie”, klinkt het tijdens de introductie.

Van overal samenwerken

Salesforce Anywhere omvat het gros van het Customer 360-portfolio van het bedrijf. Zo wordt het mogelijk om te verkopen, producten aan te prijzen of klantondersteuning te bieden los van geografische beperkingen. Salesforce geeft het voorbeeld van een callcenter waarbij werknemers als individuele agenten van thuis uit werken met hetzelfde gemak als zaten ze in één gebouw. De toegankelijkheid van alle bedrijfs- en klantendata via één dataset die altijd up to date is, staat bij het hele verhaal centraal.

Salesforce Anywhere komt met een nieuwe app die in eerste instantie naar iOS en de desktopomgeving komt. De app combineert chats, notificaties, commentaar en video in één geheel. Dat betekent concreet dat je een melding kan krijgen over de status van een deal, meteen opmerkingen kan lezen en van daaruit een call kan starten met de betrokken partijen, die zo meteen het juiste scherm voor zich hebben.

Naadloze integratie

De hele ervaring zit rechtstreeks ingebakken in de CRM-workflow van Salesforce. Het bedrijf wil zo voorkomen dat je naar apps van derden moet grijpen om samen te werken. Het is immers interessanter om meteen met collega’s te chatten of te bellen met een bepaalde record die centraal staat, dan via Slack of Teams collega’s aan te porren en hen naar die record te verwijzen. De realtime chat- en videomogelijkheden zijn gebaseerd op AWS Chime.

De oplossing integreert verregaand met de infrastructuur van je bedrijf. Zo maakt ook het IT-team gebruik van Salesforce Anywhere en kan een medewerker snel een ticket aanmaken voor ondersteuning. Die functionaliteit komt er in samenwerking met endpointmanagement- en beveiligingsspecialist Tanium. De integratie met de rest van de business gaat ver. Zodra een probleem bijvoorbeeld geïdentificeerd is, krijgt de IT-medewerker te zien of er nog andere werknemers hetzelfde risico lopen (bijvoorbeeld door een gedateerde driver). Hij of zij kan de oplossing dan meteen naar het hele bedrijf pushen.

MuleSoft en Tableau-integratie zijn intussen een Salesforce-standaard en dat is deze keer niet anders. Je kan snel al je databronnen integreren in de Anywhere-oplossing, om vervolgens te visualiseren waar nodig. In het voorbeeld van het IT-probleem ziet het departement bijvoorbeeld in één oogopslag waar toestellen zich ongeveer bevinden en waar er eventuele problemen zijn.

Slim bijleren

Salesforce zou Salesforce niet zijn, als de aankondiging niet ook met een leer-component kwam. De Trailhead-oplossing krijgt immers Einstein-intelligentie ingebouwd om werknemers op weg te helpen in hun leertraject. Einstein kan hen aanraden welke lessen ze best volgen om mee te blijven met de nieuwste digitale ontwikkelingen.

De Salesforce Anywhere-toepassingen komen beschikbaar in bèta vanaf volgende maand. De IT-component in samenwerking met Tanium moet in november van dit jaar beschikbaar komen. Einstein-AI voor Trailhead is per direct beschikbaar maar niet in het Nederlands.