DocuSign profiteert van thuiswerk met topkwartaal

DocuSign, dat zich specialiseert in de digitale ondertekening van documenten, haalde onder impuls van de coronacrisis heel wat nieuwe klanten binnen.

DocuSign ziet in Q1FY21 zijn totale aantal klanten met 30 procent stijgen in vergelijking met vorig jaar. Het bedrijf, gespecialiseerd in e-signing, telt momenteel meer dan 660.000 betalende gebruikers. Het bedrijf profiteert van de Covid-19-pandemie die wereldwijd een grote verschuiving naar telewerk met zich heeft meegebracht. Samenwerkingstools zoals Slack en Teams zijn een deel van de oplossing, maar ook belangrijke administratieve taken moesten gedigitaliseerd worden. DocuSign zorgt ervoor dat partijen geen fysieke handtekening meer moeten zetten onder een document dankzij de implementatie van digitale handtekeningen, geïntegreerd binnen veelgebruikte toepassingen.

Geen winst

DocuSign draaide een opzet van 297 miljoen dollar wat 39 procent meer is dan vorig jaar. Toch zit het bedrijf niet in het groen met een verlies van 26 cent per aandeel. DocuSign heeft onder andere flink moeten investeren om de enorme groei te bolwerken. Het bedrijf kijkt optimistisch naar de toekomst en verwacht voor het volgende kwartaal een omzet van 316 miljoen dollar of meer. CEO Dan Springer verwacht dat klanten die nu intekende op de handtekeningendienst van DocuSign in de toekomst verleid zullen worden door de bredere Agreement Cloud, wat inkomsten ten goede zal komen.

De grootste groei in vraag kwam van de gezondheidszorg, wetenschap en overheidsdomeinen. Het hoeft niet te verbazen dat de horeca- en reissector voor DocuSign achteruitgingen. In de toekomst wordt het belangrijk om in het oog te houden in welke mate nieuwe klanten trouw blijven aan de digitale oplossingen die ze onder impuls van het coronavirus implementeerden. De algemene verwachting is dat Covid-19 digitale transformatie heeft versneld en een terugval dus beperkt zal blijven.