Slack haalt 9.000 nieuwe betalende klanten aan boord

Te midden van de coronacrisis grijpen organisaties naar collaboratiesoftware om hun massaal thuiswerkende werknemers te ondersteunen. In een reeks tweets deze week deelt Slack-CEO Stewart Butterfield wat dat betekent voor zijn bedrijf.

Tussen 1 februari en 25 maart heeft Slack 9.000 nieuwe betalende klanten aangetrokken. Dat is nu al een stijging van 80 procent ten opzichte van het volledige kwartaaltotaal voor de voorgaande twee kwartalen en het huidige kwartaal is nog maar net over de helft.

In dezelfde periode nam ook het aantal verzonden berichten per gebruiker per dag met ongeveer een vijfde toe. Het aantal simultaan verbonden gebruikers steeg van 10,5 miljoen op 16 maart tot 12,5 miljoen op 25 maart. Slack-gebruikers spenderen samen meer dan een miljard minuten per weekdag in de app.

Slack definieert simultaan verbonden gebruikers als het aantal gebruikers dat op één moment tegelijk actief is op de dienst. Dagelijks actieve gebruikers meet dan weer het aantal gebruikers die over een periode van 24 uur met de app hebben gewerkt.

Microsoft Teams

Butterfield geeft in zijn tweets geen nieuwe update over dat aantal dagelijks actieve gebruikers. Afgelopen oktober liet Slack weten dat het 12 miljoen dagelijks actieve gebruikers telt, al benadrukte het toch vooral de ‘diepe betrokkenheid’ van die gebruikers in plaats van hun aantal. Dat is niet zo vreemd, aangezien grote concurrent Microsoft Teams wél regelmatig in dagelijks actieve gebruikers communiceert en op dat vlak flink hogere cijfers kan neerleggen.

Microsoft zag het aantal dagelijks actieve gebruikers van Teams vorige week in één klap met 12 miljoen toenemen tot een totaal van 44 miljoen.