Slack: ‘Onze gebruikers zijn geëngageerder dan die van Teams’

Slack beweert dagelijks wereldwijd 12 miljoen actieve gebruikers te hebben. Volgens de maker van de samenwerkingssoftware zijn de gebruikers meer betrokken bij de tool dan degenen die gebruik maken van de concurrerende oplossing Microsoft Teams.

Volgens Brian Elliott, vice-president en algemeen directeur van Slack, is de ‘diepe betrokkenheid’ van zijn gebruikers het bewijs van een groeiende marktpenetratie, aldus Silicon Angle. Zo zou de gemiddelde betaalde gebruiker ongeveer negen uur per dag verbonden zijn met Slack, waarvan ongeveer 90 minuten actief gebruik wordt gemaakt van de tool.

Wekelijks 5 miljard acties

Hierbij zou er wekelijks sprake zijn van meer dan 5 miljard acties op het Slack-platform, waaronder het lezen en schrijven van berichten en het uploaden en becommentariëren van bestanden. Maar ook is de gemiddelde Slack-gebruiker actief op het gebied van het uitvoeren van zoekopdrachten en interactie met apps, waarvan dat laatste volgens Elliot wordt gezien als het allerbelangrijkste voor het Platform-team.

Zowel Slack als Microsoft zijn inmiddels al een paar jaar koplopers op het gebied van samenwerkingssoftware. Daar waar Slack populair is bij kleinere bedrijven doet Microsoft het weer betere bij grotere bedrijven. Waarschijnlijk mede veroorzaakt door de integratie van Microsoft Teams met Office 365.

Microsoft Teams integratie Office-365

Concurrent Microsoft beweerde afgelopen juli nog dat er dagelijks ruim 13 miljoen mensen gebruik maken van Microsoft Teams. Toch is de softwarereus niet duidelijk over de mate van gebruikersbetrokkenheid. Helemaal gezien iedere klant met een Office 365-licentie automatisch wordt geteld als een Teams-gebruiker, of deze nu actief is of niet. Slack’s CEO merkt dan ook op dat 70 procent van Slack’s top 50-klanten óók Office 365-klanten zijn en desondanks gebruik maken Slack’s Office 365-integraties.

“Terwijl onze DAU-aantallen blijven groeien, meten we ons succes aan de waarde die onze klanten aan Slack ontlenen. Die waarde is duidelijk te zien in hoe intensief ze met ons product bezig zijn. Het is geen succesvolle samenwerkingstool als mensen het niet gebruiken”, aldus Elliott in een blogpost.