2min

Tags in dit artikel

, ,

Marketeers kunnen jaarlijks miljoenen verliezen door ‘click fraude’, stelt predictive analytics expert SPSS. Onderzoek* heeft aangetoond dat éénvijfde van pay-per-click online reclame frauduleus is. Gebaseerd op een totale uitgave aan zoekmachinemarketing van 4 miljard dollar per jaar wordt geschat dat dit bedrijven vorig jaar alleen al 800 miljoen dollar heeft gekost. Bij een toename van 41 procent in zoekmachinemarketing dit jaar zullen de kosten stijgen naar 1,1 miljard dollar, als er geen maatregelen genomen worden om click fraude tegen te gaan.

Bij click fraude klikken malafide surfers herhaaldelijk op een zoekadvertentie, waarmee ze de adverteerder een enorme rekening bezorgen of ervoor zorgen dat de advertentie offline wordt gehaald. Normaal gesproken stellen adverteerders een dagelijkse limiet vast en wanneer deze is bereikt wordt de advertentie offline gehaald. Een frauduleuze clicker kan de manier waarop web-adverteerders werken uitbuiten. Zo kan hij een concurrent misleiden tot het betalen voor valse leads en de adverteerder op kosten jagen, door downtime van advertenties te bevorderen.

“De branche maakt zich steeds meer zorgen over click fraude”, zegt Marcel Holsheimer, vice-president marketing voor SPSS’ platform en applicaties. “Als hier niets tegen gedaan wordt, kan click fraude ervoor zorgen dat investeringen in online marketing onbenut blijven en zal het de toekomst van webreclame serieus bedreigen.”

“Marketeers kunnen blootstelling aan click fraude minimaliseren door meer inzicht te verkrijgen in online campagne responses en website-activiteit”, vervolgt Holsheimer. “Hierdoor kunnen bedrijven monitoren wat er gebeurt na de eerste click en advertenties identificeren die ongewoon gedrag vertonen.”

Om bedrijven te helpen bij het bestrijden van click fraude adviseert SPSS hen om:

  • met het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de plaatsing van een advertentie af te stemmen wat het beleid is op het gebied van click fraude, vóór het tekenen van een contract;
  • de website-activiteit nauwkeurig te monitoren gedurende de gehele online campagne;
  • mogelijke gevallen van fraude zo snel mogelijk bij online zoekmachineadverteerders te melden.