Skip to content
Techzine België
  • Home
  • Topartikelen
  • Topics
    • Analytics
    • Applications
    • Collaboration
    • Data Management
    • Devices
    • Devops
    • Infrastructure
    • Privacy & Compliance
    • Security
  • Insights
    • Analytics
    • Cloud ERP
    • Generatieve AI
    • IT in Retail
    • NIS2
    • RSAC 2025 Conference
    • Security Platforms
  • Meer
    • Word een partner
    • Over ons
    • Contact opnemen
    • Algemene voorwaarden
    • Privacyverklaring
  • Techzine Global
  • Techzine Nederland
  • Techzine België
  • Techzine TV
  • ICTMagazine Nederland
  • ICTMagazine België
Techzine / News / Onderzoekers: 30 tot 50 miljoen bots op Twitter
2min Applications

Onderzoekers: 30 tot 50 miljoen bots op Twitter

Techzine Redactie14 maart 2017 14:2922 februari 2018
Onderzoekers: 30 tot 50 miljoen bots op Twitter

Tussen de 9 en 15 procent van alle accounts op Twitter is geen mens. Dit blijkt uit een onderzoek van de University of Southern California en de Indiana University. Het laat zien dat een flink deel van de accounts op het sociale netwerk bestaat uit bots.

Voor het onderzoek (PDF) keken de wetenschappers naar zo’n 1.150 variabelen. Er werd onder meer gekeken naar het gedrag van gebruikers, bijvoorbeeld het type berichten dat geplaatst werd, wie hun vrienden waren en op welke manier ze berichten plaatsten. Belangrijk waren ook factoren zoals het moment van de dag waarop ze actief waren en andere gebruikspatronen.

Op dit moment zijn er zo’n 320 miljoen gebruikers op Twitter. Uitgaande van het onderzoek van de universiteiten, is zo’n 30 tot 50 miljoen van de accounts daar geen mens. Volgens de onderzoekers is dit nog een voorzichtige schatting.

Zo stellen de onderzoekers dat complexe bots mogelijk als mens gelabeld zijn. Die zijn zo verfijnd dat ze bijna niet van echt te onderscheiden zijn. Ook is er nog een grijs gebied, van bots die deels door mensen bestuurd worden en daarmee moeilijk in te delen zijn.

Twitter zelf stelt overigens dat er minder bots zijn. Het platform stelde in december nog dat het maximaal 27 miljoen actieve bots had, zo’n 8,5 procent van het geheel. Dit is niet de eerste keer dat er geschreven wordt over een grote hoeveelheid bots op Twitter. Uit een eerder onderzoek van de University of Southern California bleek dat zo’n 19 procent van alle berichten geplaatst rond de Amerikaanse Presidentsverkiezingen vorig jaar van bots afkomstig was.

Tags:

account / bots / gebruikers / Indiana University / Onderzoek / Twitter / University of Southern California

Keuze van de redactie

Oracle gebruikt zo min mogelijk AI voor het maximale effect

Tijdens AI World (voorheen: CloudWorld) kan Oracle niet ophouden over...

Weerbaarheid gaat verder dan een cyberaanval afweren

Wat moet je vooral níét doenten als je getroffen wordt door een cy...

Pure Storage verenigt data in Enterprise Data Cloud voor meer grip op AI

Tijdens het event Pure Accelerate 2025 in Amsterdam ging de leveranci...

Cognite Impact 2025: hoe industriële AI volwassen wordt

Het industriële AI-bedrijf Cognite organiseert deze week zijn jaarli...

Techzine.tv

SAP's AI migration tools from ECC to S/4HANA: faster and cheaper ERP transitions

SAP's AI migration tools from ECC to S/4HANA: faster and cheaper ERP transitions

Oracle Database @ AWS: best of both worlds?

Oracle Database @ AWS: best of both worlds?

Workday CTO outlines bold AI agent strategy and major acquisitions

Workday CTO outlines bold AI agent strategy and major acquisitions

Nutanix CTO explains their VMware alternative and multi-cloud strategy

Nutanix CTO explains their VMware alternative and multi-cloud strategy

Lees meer over Applications

Atlassian voltooit overname The Browser Company

Atlassian voltooit overname The Browser Company

Update 21-10-2025 - Atlassian heeft de overname van The Browser Company voltooid, het bedrijf achter de brows...

Berry Zwets 15 uren geleden
Salesforce stapt in ITSM-markt, krijgt ServiceNow spijt van CRM-move?
Topartikel

Salesforce stapt in ITSM-markt, krijgt ServiceNow spijt van CRM-move?

AI-driven IT Service Management

Coen van Eenbergen 16 oktober 2025
CM.com verlaagt winstverwachting

CM.com verlaagt winstverwachting

CM.com heeft in het derde kwartaal van 2025 zijn hoogste EBITDA ooit geboekt, maar verlaagt opnieuw de winstv...

Mels Dees 22 uren geleden
Salesforce onthult Agentforce 360: AI-agents ondersteunen werknemers
Topartikel

Salesforce onthult Agentforce 360: AI-agents ondersteunen werknemers

Salesforce heeft vandaag Agentforce 360 gelanceerd, het platform dat AI-agents en mensen samenbrengt in één...

Coen van Eenbergen 13 oktober 2025

Expert aan het woord

Wat heb je nodig om de evolutie van Agentic AI te blijven volgen?

Wat heb je nodig om de evolutie van Agentic AI te blijven volgen?

Technologie en onderwijs bewegen met verschillende snelheden. En door...

De illusie van AI-productiviteit: waarom leiders zich op het verkeerde doel richten

De illusie van AI-productiviteit: waarom leiders zich op het verkeerde doel richten

In de nooit aflatende zoektocht naar productiviteitswinst voor ontwik...

Hoe voldoe je aan de groeiende eisen van AI-gedreven security?

Dit is een interview met Channel Manager Benelux Milena Laurent van S...

Versterk je securitystrategie met Synology ActiveProtect Appliance

Dit is een interview met Presales Manager Benelux Danlin Ou van Synol...

Tech calendar

Luxembourg Venture Days

22 October 2025 Luxembourg

Synology Solution Day 2025

30 October 2025 Amsterdam

Dell Technologies Forum

13 November 2025 Nieuwegein

BrickCon The Databricks Community Conference

3 December 2025 Orlando, Florida

Appdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Webdevcon

10 March 2026 Amsterdam

Whitepapers

Waarom automatisering onmisbaar is in moderne cybersecurity

Waarom automatisering onmisbaar is in moderne cybersecurity

Welkom bij ‘Het einde van cyberrisico’s’. We hebben een serie v...

Wat is cyberrisico en waarom doet het ertoe?

Wat is cyberrisico en waarom doet het ertoe?

Welkom bij ‘Het einde van cyberrisico’s’. We hebben een serie v...

XDR uitgelegd: waarom brede zichtbaarheid cruciaal is

Welkom bij ‘Het einde van cyberrisico’s’. We hebben een serie v...

Cyberverzekeringen en garanties: onmisbare bouwstenen?

Welkom bij ‘Het einde van cyberrisico’s’. We hebben een serie v...

Techzine.be

Techzine richt zich op IT-professionals en zakelijke decision makers door het publiceren van het laatste IT-nieuws en achtergrondverhalen. Het doel is om IT-professionals kennis te laten maken met nieuwe innovatieve producten en diensten, maar ook om diepgaande informatie te bieden om te helpen producten en diensten beter te begrijpen.

Follow us

Twitter
LinkedIn
YouTube

© 2025 Dolphin Publications B.V.
Alle rechten voorbehouden.

Techzine Service

  • Word een partner
  • Adverteren
  • Over ons
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacyverklaring