TikTok en Zoom leveren Oracle geen significant groter marktaandeel op

De wereldwijde markt voor cloud infrastructuren heeft het afgelopen jaar een enorme groei doorgemaakt. Dat geldt echter niet voor het marktaandeel van Oracle. Het bedrijf hoopte flink te winnen met zijn recente Oracle en TikTok deals. Uit de cijfers blijkt dat er meer voor nodig is om bij te benen met marktleiders als Amazon, Microsoft en Google. 

Afgelopen maand kocht Oracle een minderheidsaandeel in TikTok. De applicatie zal voor niet-Chinese klanten gaan draaien op de Oracle cloud infrastructuur. Dat proces ging niet zonder de nodige obstakels op de weg. Waar het er eerst nog op leek dat Microsoft verantwoordelijk zou worden om TikTok te bevrijden van Chinese invloeden, ging de prijs uiteindelijk toch naar Oracle. 

Oracle chief technology officer Larry Ellison is behoorlijk trots op het feit dat TikTok voor de cloud infrastructuur van Oracle koos. In het statement van Ellison stond tevens hoe de keuze van TikTok was beïnvloed door de beslissing van Zoom om een deel van zijn workloads over te zetten naar de Oracle cloud. 

Het effect van Zoom en TikTok op het marktaandeel van Oracle

Volgens John Dinsdale, chief analyst bij Synergy Research Group is de groei van de cloudinfrastructuur-diensten van Oracle lager dan de algehele groei van de IaaS en PaaS markt. Het marktaandeel van Oracle is daardoor zelfs kleiner geworden. Dinsdale verwacht niet dat klanten als Zoom en TikTok daar verandering in gaan brengen. “Zelfs als Zoom en TikTok Oracle het komende jaar zouden helpen een omzetgroei van 50% te behalen, dan zal het marktaandeel alsnog dichter bij de 2% dan de 3% liggen. Dit is niets vergeleken met een 9% marktaandeel van Google, 18% van Microsoft en 33% van AWS”, aldus Dinsdale. 

Volgens Canalys, een bedrijf dat de cloudinfrastructuurmarkt nauw volgt, doet Oracle het met een marktaandeel van 7,8% prima in de SaaS markt. In de IaaS-markt gaat het een stuk minder goed. “In de IaaS-markt heeft Oracle een aandeel van 1,9% voor Q2 2020 en dat zal niet zo snel veranderen.” 

Moeilijk om snel te groeien in marktaandeel

Vijf jaar geleden nam Google Diane Greene in dienst met de hoop om zijn cloudinfrastructuur sneller te laten groeien. Voormalig Oracle manager Thomas Kurian verving haar twee jaar geleden. Ondanks de snelle groei, is het marktaandeel van Google alsnog in de enkele cijfers. Dit bewijst hoe moeilijk het is om een significante groei door te maken.

IBM kocht Red Hat twee jaar geleden met het idee om zo zijn cloud business te verbeteren. Hoewel Red Hat het erg goed doet, heeft het weinig impact gehad op het algehele cloud infrastructuur marktaandeel. Zelfs met Zoom en TikTok als klant, heeft Oracle nog een lange weg te gaan om een significante speler te worden in de cloud infrastructuur markt. Zoom koopt bovendien cloudcapaciteit bij meerdere vendoren en zit niet exclusief bij Oracle. Het is nog onbekend of deze nieuwe bedrijven in de Oracle cloud in de toekomst ook andere organisaties gaan aantrekken. Feit blijft echter dat er meer voor nodig is dan een aantal goede deals om een relevante speler te worden in de cloud infrastructuur markt.