2min

Tags in dit artikel

,

Nationale Ombudsman Alex Brenninkmijer is zeer kritisch over het digitale identificatiesysteem DigiD en de wijze waarop de overheid hierover communiceert. "Als de overheid een bank was, zou die failliet zijn", aldus Brenninkmijer.

Vorige week werd bekend dat DigiD toch niet zo veilig is als de overheid beweert. Beveiligingsexperts stelden dat het identificatiesysteem eenvoudig te kraken is. "Gebruikers hebben alleen een naam en wachtwoord nodig, wat voor een internetcrimineel makkelijk te kraken is", zei een woordvoerder van het beveiligingsbedrijf ITSX.

Eenmaal in het bezit van inlognaam en code kunnen criminelen op verschillende manieren misbruik maken van het systeem, bijvoorbeeld door het bankrekeningnummer te veranderen zodat zij geld op hun rekening gestort krijgen in plaats van de rechthebbenden. Volgens het ministerie van Binnenlandse Zaken is het systeem niet gekraakt en zijn er slechts enkele tientallen gevallen van vermoedelijke fraude bekend.

Brenninkmijer haalt in een interview met het Algemeen Dagblad vandaag hard uit naar de overheid. Volgens hem is het probleem groter dan het ministerie wil toegeven. "De praktijk is het beste bewijs, die is namelijk anders. Daaruit blijkt dat mensen het slachtoffer zijn van DigiD-fraude. Ik krijg er niet voor niets klachten over. De bal wordt bij de burger gelegd. Zij moeten zelf maar goed in de gaten houden dat er niets fout gaat met het aanvragen van hun DigiD", aldus Brenninkmijer.

Tevens zegt de ombudsman dat de overheid traag reageert als slachtoffers bij de overheid aankloppen om DigiD-fraude aan te geven. Daarnaast heeft de overheid te weinig oog heeft voor de problemen van de burger. "Mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd. Omdat zoveel overheidsdiensten gebruik maken van DigiD, is onduidelijk wie verantwoordelijk is."

Brenninkmijer neemt de klachten zeer serieus. Binnenkort verschijnt er een rapport over het e-mailcontact tussen de burger en de overheid. Hij zal de klachten over DigiD meenemen in zijn rapport.