Salesforce: goede cijfers in Q2 en succesvolle lancering Work.com

De kwartaalcijfers van Salesforce zien er goed uit. Het bedrijf haalde ruimschoots zijn kwartaaldoelen en stelde zijn verwachte omzet voor het fiscale jaar 2021 naar boven bij. Vooral de lancering van Work.com was afgelopen kwartaal een enorm succes voor Salesforce. 

De afgelopen periode breidde Salesforce uit naar nieuwe markten met zijn Work.com aanbod. Volgens CEO Marc Benioff had het bedrijf een van de beste kwartalen in de geschiedenis en is het in een positie om sterker uit de COVID-19-terugval te komen. 

De positieve cijfers van Salesforce zijn in lijn met die van meerdere cloudgebaseerde en digitale bedrijven. Deze bedrijven hebben de algehele markt overtroffen en bewezen weerbaar te zijn tegen economische turbulentie. 

Tijdens een conferentiegesprek met analisten gaf Benioff aan dat Salesforce momenteel wordt toegepast door 35.000 gebruikers van AT&T en dat het bedrijf een deal heeft gesloten met PayPal. Ook vermeldde hij dat Work.com steeds beter begint te lopen. 

“Dit laatste kwartaal was vooral Work.com een geweldige overwinning. Het is het snelste product dat we ooit hebben gebouwd, maar het is in korte tijd enorm succesvol geworden.” Aldus Benioff tijdens de conference call. 

Succesvolle lancering van Work.com

Met Work.com wil Salesforce bedrijven ondersteunen om hun activiteiten na de pandemie weer op te starten. De oplossing helpt bedrijven over te gaan op het nieuwe normaal en hun processen weer op gang te krijgen. Op het portaal kunnen bedrijven over de hele wereld alles vinden wat ze nodig hebben voor een veilige heropstart. 

Het is via Work.com bijvoorbeeld mogelijk om een vragenlijst op te zetten voor medewerkers. In deze vragenlijst (gebouwd op Salesforce Survey) kunnen bedrijven hun medewerkers vragen stellen over de gezondheid, maar bijvoorbeeld ook de thuissituatie. Op basis hiervan kunnen werkgevers vaststellen of het weer veilig is voor een medewerker om naar kantoor te komen. 

Lees ook: Na Covid-19: in drie fases naar een beter bedrijf

Naast de surveys helpt Work.com bij het opstellen van een bezetting. Je moet als werkgever rekening houden met de ideale mix van personeel op de werkvloer, social distancing en de verminderde capaciteit die daarbij hoort. Work.com vereenvoudigt dit proces. Medewerkers krijgen een soort digitale boarding pass voor de momenten waarop ze terug welkom zijn op kantoor, met daarop een precieze timing voor aankomst en vertrek. Dit is vooral voor grote bedrijven belangrijk, om te voorkomen dat iedereen tegelijk door dezelfde ingang naar binnen moet. 

Positief over de toekomst, maar we blijven voorzichtig

Volgens Salesforce-CFO Mark Hawkins navigeren zowel Salesforce als de klanten zich beter door de crisis dan verwacht. Dankzij de prestaties in Q2 kijkt hij weer positief naar de toekomst. Wel voegt hij een kanttekening toe dat het belangrijk is om bewust te blijven en in de gaten te houden hoe de pandemie zich voortzet, omdat het nog altijd veel invloed heeft op klanten en de gemeenschap.