Cloud is groter dan HPE, Lenovo, Dell en Cisco tezamen

De publieke cloud werd in 2019 groter dan de klassieke hardware- en netwerkproviders samengeteld, tenminste afgaande op omzet. Het gros van de groei is toe te schrijven aan vijf bedrijven.

De publieke cloud was volgens de analisten van IDC in 2019 goed voor een omzet van 233,4 miljard dollar. Cloud is voor IDC een combinatie van SaaS, IaaS en PaaS. Ter vergelijking: HPE, Lenovo, Dell en Cisco samengeteld waren in dezelfde periode goed voor 224 miljard dollar aan omzet. Dat maakt de publieke cloudmarkt groter dan de vier belangrijkste legacyspelers op de hardwaremarkt.

De cloudmarkt groeide met 26 procent in het afgelopen jaar. Die groei was voor het grootste deel de verantwoordelijkheid van vijf belangrijke cloudbedrijven: marktleider AWS, Microsoft, Salesforce, Google en tot slot Oracle. Zij groeiden hun cloudomzet met 35 procent aan.

SaaS boven IaaS en PaaS

Volgens IDC software veruit de belangrijkste pijler binnen de publieke cloud. SaaS-verkoop is goed voor 63,6 procent van de totale omzet. Dat is echter een klein beetje minder dan in 2018 (66,9 procent) met dank aan een stijging in het belang van IaaS en PaaS. Het aandeel van infrastructuur steeg met twee procentpunten tot 21 procent, Platform-as-a-Service klimt van 14 procent naar 15,4 procent.

IDC verwacht dat de tragere groei voor SaaS zich niet zal doorzetten in 2020. De historische trend verlegt de groei van cloud langzaam maar zeker naar platform en infrastructuur maar dat coronapandemie gaat daar naar alle waarschijnlijkheid verandering in brengen. Organisaties die thuiswerk wilden faciliteren, hebben immers sterker ingezet op cloudsoftware. IaaS en PaaS zal naar alle waarschijnlijkheid ook blijven groeien: de pandemie heeft de cloud in het algemeen geen kwaad gedaan.

Servicemodellen

De cijfers tonen aan waarom de grootste hardwareproviders vandaag zo inzetten op serviceconsumptiemodellen. Denk aan HPE met GreenLake, Lenovo met Truscale, Dell met zijn serviceportfolio waarvan de naam niet in aanraking kwam met een marketingdepartement en het groeiende as-a-Service-aanbod van Cisco. De analyse laat zien dat de alternatieven voor IaaS kans maken, maar de grootste aantrekkingskracht van de cloud toch software blijft.