Google brengt BigQuery naar AWS en Azure

Google brengt BigQuery naar AWS en Azure

Google introduceert BigQuery Omni: een variant op BigQuery die data opeet van het Google Cloud Platform maar ook van concurrenten AWS en Azure.

Tijdens de digitale Google Next-cloudconferentie pakt Google uit met BigQuery Omni. BigQuery is Googles eigen datawarehousing en analyticstool voor het Google Cloud Platform. Die dienst houdt met een beetje goede wil het midden tussen AWS Redshift en AWS Athena langs de ene kant en Azure SQL Data Warehouse en Azure Synapse Analytics aan de andere kant. In de praktijk is BigQuery een troefkaart van Google zonder echt rechtstreekse gelijke.

BigQueri voor de concurrentie

Dat maakt de introductie van BigQueri Omni zo interessant. Google brengt de kracht van het platform immers naar AWS en Azure, al is ondersteuning voor die laatste nog niet voor meteen. Via standaard-SQL en de bestaande BigQuery-API’s kunnen GCP-klanten binnenkort big data-inzichten distileren van gegevens die verspreid staan over de belangrijkste cloudproviders.

Google wil zich onderscheiden van AWS en Azure door klanten de mogelijkheid te geven data te analyseren zonder dat ze hun gegevens van de ene naar de andere cloud moeten verhuizen, wat doorgaans een kostelijke affaire is. BigQuery splitst opslag en compute, wat het eenvoudig maakt om data van verschillende bronnen te analyseren.

BigQuery Omni is net als BigQuery een serverless-oplossing. Op GCP voorziet Google gewoon zelf de nodige pk’s om de gevraagde workloads te draaien maar wanneer de gegevens op andere clouds staan, ligt dat moeilijker. Toch behoudt Google de serverless-aanpak. “Op AWS en Azure voorziet Google een gedeelde pool van resources die ook serverless wordt geactiveerd. De rekenkracht voor BigQuery Omni-raken komt uit die pool”, verduidelijkt Debanjan Saha, Vice President en General Manager voor Data Analytics bij Google. De resultaten worden vervolgens naar de Google Cloud gepompt, waar je ze kan interpreteren.

Voorbeeld en beschikbaarheid

Je kan bijvoorbeeld BigQuery Omni gebruiken om Google Analytics 360 Ads-data vanuit Google cloud te analyseren, gecombineerd met logdata van je ecommerce-platform dat op AWS S3-opslag staat te wachten. Vervolgens kan je met Looker een dashboard bouwen waarop je meteen kan zien hoe je doelpubliek reageert op het advertentiegeld dat je uitgeeft.

Saha benadrukt dat BigQuery Omni dezelfde gebruikersinterface naar voren schuift als de bestaande BigQuery-oplossing. Dat betekent dat gebruikers die bekend zijn met het platform snel aan de slag kunnen. “Consistentie en gebruiksvriendelijkheid versnellen de time to insight.”

BigQueri Omni is als gesloten alpha beschikbaar op AWS en komt binnenkort naar Microsoft Azure. Op een datum voor brede beschikbaarheid, eventuele regio’s en prijsdetails is het nog even wachten.