IBM Cloud gaat wereldwijd offline door panne

IBM Cloud werd in de nacht van dinsdag op woensdag getroffen door een panne, die wereldwijd voor storingen zorgde. De problemen hielden meer dan drie uur aan, maar zouden ondertussen verholpen moeten zijn.

Door de storing waren verschillende websites die gehost worden op de IBM Cloud onbereikbaar. Ook IBM’s statuspagina wordt op de eigen cloud gehost en gaf een foutmelding, waardoor gebruikers in het duister tastten over de situatie.

De panne begon dinsdagavond omstreeks middernacht en hield meer dan drie uur aan. IBM Aspera, onderdeel van IBM’s hybrid cloud business, rapporteerde even later dat er een serviceonderbreking was gemeld, die alle regio’s trof.

“We zijn op de hoogte gesteld van een serviceonderbreking die van invloed is op IBM AoC Managed Storage. Onze technici onderzoeken momenteel het incident en zullen updates verstrekken wanneer er meer informatie beschikbaar is”, schreef het op zijn statuspagina.

Wereldwijd

De storingen waren wereldwijd en troffen verschillende cloudregio’s, waaronder Amsterdam, Dallas, Frankfurt, Hong Kong, Londen, Madras, Melbourne, Mexico, Milaan, Montreal, Oslo, Parijs, San Jose, Sao Paulo, Seoul, Singapore, Sydney, Tokyo, Toronto en Washington DC.

Rond half drie vannacht, meer dan twee uur na het begin van de panne, volgde pas een eerste communicatie van IBM Cloud op Twitter. “We zijn op de hoogte van gerapporteerde IBM Cloud-storingen. We zijn het aan het onderzoeken en de service zal zo snel mogelijk worden hersteld.”

Nog een uurtje later volgde een tweet met de boodschap dat de problemen werden hersteld. “IBM Cloud-services worden hersteld na een gemelde storing eerder op de dag. We zijn gericht op het zo snel mogelijk volledig herstellen van de services.”

Omstreeks vier uur vannacht volgde het verlossende bericht dat de problemen van de baan waren. Ondertussen tonen de statuspagina’s van IBM ook dat alle diensten weer operationeel zijn.