Microsoft prioriteert Teams- en cloudtoegang voor zorgverleners

Microsoft zal eerstehulpdiensten, zorgverleners en kritieke infrastructuur voorrang geven op zijn Azure-clouddiensten, in geval er capaciteitsproblemen zouden optreden als gevolg van het toegenomen gebruik in deze coronatijden.

“We volgen de prestaties en gebruikstrends actief 24/7 om ervoor te zorgen dat we onze diensten voor klanten over de hele wereld optimaliseren, terwijl we aan nieuwe vraag voldoen”, schrijft Microsoft in een blogpost.

Doordat bedrijven wereldwijd massaal op telewerk overstappen als gevolg van de coronamaatregelen, verhoogt de druk op clouddiensten. Zo zag Microsoft zijn samenwerkingstool Teams op een week tijd met 12 miljoen gebruikers toenemen. Vorige week maandag ging de dienst zelfs een hele tijd onderuit nadat de trafiek in één klap een sprong van 40 procent maakte.

“Als de vraag blijft groeien en we in deze periode in welke regio dan ook worden geconfronteerd met capaciteitsbeperkingen, hebben we duidelijke criteria opgesteld voor de prioriteit van nieuwe cloudcapaciteit”, laat Microsoft weten. Daarbij gaat de prioriteit naar hulpverleners, gezondheids- en noodbeheerdiensten, kritieke overheidsinfrastructuur en toegang tot kernfunctionaliteit van Teams voor remote werknemers.

Microsoft werkt bovendien samen met overheden over de hele wereld om te garanderen dat zijn lokale datacenters bemand blijven voor onderhoud en troubleshooting, zodat ze operationeel blijven en clouddiensten kunnen blijven leveren.