Adobe brengt Experience Manager naar de cloud

Adobe kondigt een cloud-based systeem aan waarmee klanten websites kunnen bouwen. Hiermee brengt het bedrijf een van de laatste van zijn oude producten, Adobe Experience Manager, naar de cloud. Bijna een decennium geleden begon Adobe de verhuis van zijn software naar de cloud

De nieuwe service werd aangekondigd op de National Retail Federation Conference in New York. Sommige klanten maken al gebruik van het nieuwe contentmanagementsysteem. 

Volgens data van het onderzoeksbedrijf IDC is Adobe de grootste verkoper voor zakelijke klanten als het gaat om software voor het bouwen van websites en managen van digitale middelen. Naar eigen zeggen is Adobe de eerste die een volledige cloudgebaseerde oplossing biedt voor grote klanten. 

Shift naar de cloud

Al bijna vier decennia lang werkt Adobe eraan om de overhand te hebben in verschillende kleine gebieden van de technologie-industrie. Het bedrijf is voornamelijk bekend door zijn creatie en ontwerp software, waaronder Photoshop. Daarnaast heeft Adobe consistent geïnvesteerd in nieuwe producten op het gebied van marketing, adverteren en customer experience software

In 2011 verhuisde CEO Shantanu Narayen veel van Adobes producten naar de cloud. De jaren daaropvolgend bleef Adobe groeien in winst en diende het als voorbeeld voor andere softwaremakers, waaronder Microsoft. 

“Al die jaren waren klanten die contentmanagementsystemen gebruikten nog niet klaar om hun werkwijze om te gooien”, vertelt Loni Stark, senior director strategie en product marketing bij Adobe tijdens een interview met Bloomberg. De laatste tijd is er echter steeds meer druk voor merken om te moderniseren en over te gaan naar geavanceerde websites en applicaties, waardoor de behoefte aan een nieuw CMS in de cloud groeide. 

Betere gebruikerservaring

Bedrijven proberen zich steeds meer te onderscheiden door gepersonaliseerde gebruikerservaringen aan te bieden. Dit gebeurt vooral met hun website en marketingmaterialen. Adobes Experience Manager maakt dit mogelijk. Ook kan het programma gebruikt worden voor in-store, interactieve schermen. Winkeliers kunnen deze gebruiken om winkelbezoekers meer over hun producten te leren.

“Dankzij de overgang van Experience Manager naar de cloud, kunnen bedrijven sneller content leveren en constant bijblijven met de nieuwste mogelijkheden die we aanleveren”, vertelt Loni Stark. Bedrijven als Under Armour en Esri gebruiken de nieuwe service al en zijn enthousiast over de snellere uploadtijden en het gebruiksgemak. 

Voorheen was Adobe Experience Manager alleen beschikbaar als gehoste dienst. Het programma was gebaseerd op een ouderwetse software die lange downloads voor patches en updates met zich meebracht. Voor de nieuwe cloudgebaseerde software zijn constant updates beschikbaar. Zo ben je als gebruiker altijd bij met de nieuwste versie.